menu

ثبت آگهی رایگان

کارمزد 5 درصد و اقساط 15 ساله وام مسکن روستایی

زلزله پدیده ای است که علیرغم طبیعی بودن، صد ها هزار از هم وطنان ما را به کام مرگ کشانده است. علت اصلی این میزان تلفات هم به نحوه ساخت وسازهای ما برمی گردد؛ ساخت وسازهایی که یا فرسوده هستند و با مصالح سنتی ساخته شده اند و یا با مصالح مدرن اما بدون رعایت مقررات ملی ساختمان احداث شده اند. نگاهی به زلزله های 100 سال اخیر نشان می دهد، اغلب تلفات جانی مربوط به خانه های روستایی غیر مقاوم بوده و شهر های ما کمتر از این ناحیه آسیب دیده اند. به همین منظور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأسیس شد تا درراه نوسازی و بهسازی عمران و مسکن روستایی اقدام کند.

تهران و 850 هزار نفر جمعیت روستایی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن، استان تهران 850 هزار نفر جمعیت روستایی دارد که از این نظر در رده های ششم تا هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

مرتضی معتمدی در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان بابیان این مطلب که جمعیت روستاهای تهران از جمعیت شش استان کشور مانند سمنان، ایلام، قم و ... بیشتر است، افزود: این میزان جمعیت ایجاب می کند که توجه بیشتری در بخش عمران و مسکن روستایی صورت گیرد که خوشبختانه موردتوجه متولیان قرارگرفته است. تا قبل از سال 84 کار ساخت مسکن روستایی رونق داشته اما بعدازاین سال به صورت ویژه در قالب برنامه های توسعه این موضوع موردتوجه قرار گرفت و برای استان ها سهمیه دیده شد. بنابراین از سال 84 تاکنون بیش از 20 هزار واحد با استفاده از تسهیلات کم بهره ساخته شده است.

40 درصد خانه های روستایی تهران غیر مقاوم هستند

وی بابیان اینکه استان تهران روی گسل قرار دارد و خطر زلزله همواره وجود دارد، اظهار داشت: واحد های روستایی استان حدود 228 هزار واحد می باشند که از این میزان 40 درصد آن ها غیر مقاوم هستند.

تسهیلات 18 و 20 میلیون تومانی

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: در سال 95، برای استان تهران 3500 واحد سهمیه برای دریافت وام تعیین شده است که از این میزان 400 واحد از تسهیلات 20 میلیون تومانی و 3100 واحد می توانند از تسهیلات 18 میلیون تومانی استفاده کنند. دو میلیون تومان تفاوت بین وام ها مربوط به واحد هایی است که فرسوده بوده و باید کار تخریب را قبل از نوسازی انجام دهند.

کارمزد و نحوه بازپرداخت تسهیلات مسکن

وی در مورد شرایط نوسازی هم گفت: تسهیلات موردنظر با سود 5 درصد و بازپرداخت 15 ساله به متقاضیان داده می شود و با توجه به اینکه مشاغل روستاییان دامداری و کشاورزی است، می توانند به صورت ماهیانه، سه ماه یک بار یا حتی سالیانه اقساطشان را پرداخت کنند. معتمدی ادامه داد: اقدام مهم دیگر اینکه با توجه به مشکلات روستاها در تأمین وثیقه و ضمانت تسهیلات، متقاضیان دریافت وام مسکن روستایی می توانند به صورت زنجیره ای همدیگر را ضمانت کنند.

تقدیر از حمایت دولت

وی بابیان اینکه دولت همکاری لازم برای اختصاص تسهیلات مسکن روستایی را داشته است، افزود: نخستین تسهیلاتی که از طرف دولت یازدهم مصوب و ابلاغ شد، تسهیلات مسکن روستایی با شرایط آسان بود؛ بنابراین از تمامی روستاییان استان تهران درخواست می کنم که از این تسهیلات کم بهره با شرایط خوب استفاده کنند.

وام روستایی برای شهر های کمتر از 25 هزار نفر

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: سعی کرده ایم فرایند اداری مردم را به حداقل برسانیم و بخشی از کار ها در همان روستاها از طریق دفاتر پیشخوان یا شوراها و دهیاری ها انجام شود و پرونده ها از این طریق به بنیاد مسکن ارسال شود.

معتمدی بابیان اینکه شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت هم می توانند از این تسهیلات استفاده کنند، اظهار داشت: خانه های فرسوده بسیاری هم مناطق زیر 25 هزار نفر داریم و آن ها باید این فرصت را از دست ندهند. به هرحال زلزله قابل پیش بینی نیست و از طرفی هراندازه نوسازی و مقاوم سازی دیرتر انجام شود، قطعاً هزینه های ساخت افزایش خواهد یافت.

دهیاری ها پروانه می دهند، بنیاد نظارت می کند

معتمدی در پاسخ به این سؤال که صدور پروانه و همچنین نظارت ها از طرف چه نهادی صورت می گیرد، گفت: بعد از مراجعه متقاضیان به دهیاری ها، آن ها قبل از صدور پروانه و ساخت وساز کاربری زمین ها را از ما استعلام می گیرند. اگر ملک کاربری غیرمسکونی داشته باشد که ساخت وساز صورت نمی گیرد اما چنانچه بلااشکال باشد، دستور نقشه صادر می شود و بعد از تهیه نقشه ها بر اساس طرح های هادی روستایی پروانه ساخت توسط دهیاری ها انجام می شود. بعد از صدور پروانه ناظر ساختمان هم از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران تعیین می شود و ناظران از طرف ما کنترل مضاعف می شوند.

وی بابیان اینکه به خاطر نبود بلندمرتبه سازی کنترل کیفیت ساخت بسیار دقیق تر انجام می شود، تصریح کرد: به جرئت می توانم اعلام کنم که ساخت وساز در برخی پروژه های روستای به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به پروژه های شهری دارند. حتی در مناطقی که زلزله اتفاق می افتد، قبل از اسکان موقت، مردم به این ساختمان ها پناه می آورند.

نیازی به مراجعه حضوری نیست

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران بابیان اینکه در تلاشیم تا سیستم قطع کن گاز خودکار را در مناطق روستایی راه اندازی کنیم، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ما عدم اطلاع از خدمات و تسهیلات مسکن روستایی است و قطعاً رسانه های عمومی می توانند اثرگذار باشند. مسئله دیگر به سیستم اداری مجموعه دستگاه های مرتبط با موضوع مسکن روستاییان برمی گردد که باید کار مردم را در سریع ترین زمان انجام دهند. درگذشته متقاضیان باید برای تهیه نقشه هم به دفاتر خدمات مهندسی مراجعه می کردند یا برای انتخاب ناظر به بنیاد مسکن مراجعه می کردند اما هم اکنون ما سامانه ای تعریف کرده ایم که با استفاده از آن مردم می توانند پس از مراجعه به دهیاری و ثبت درخواست با استفاده از کد رهگیری تمامی مراحل پرونده خودشان را از طریق سامانه رؤیت کنند و از طریق شماره تلفنی که مشخص شده مشکلاتشان را مطرح کنند. خوشبختانه دولت هم پیگیر دسترسی مناطق روستایی به اینترنت است.

بنیاد مسکن برای روستایی ها سند می گیرد

معتمدی در مورد نحوه گرفتن سند توسط روستاییان گفت: از برنامه دوم توسعه بحث سند مالکیت در مناطق روستایی با همکاری ادارات ثبت و بنیاد مسکن آغاز شد و از زمانی که این اتفاق افتاد، مالکیت ها تثبیت شد و مردم توانستند از این طریق برای دریافت تسهیلات فعالیت های تولیدی استفاده کنند. این سند توسط سازمان ثبت اسناد صادر می شود اما چون این فرایند طولانی بود و مردم باید زندگی خودشان را تعطیل می کردند، بنیاد مسکن به عنوان نماینده ساکنان روستاها پیگیر کار سند آن هاست. ما حتی برخی از کار های اداری سازمان ثبت را مانند نقشه برداری برای جلوگیری از تطویل فرایند کار ها انجام می دهیم. بعد از صدور سند بنیاد مسکن با حضور نماینده ثبت، اسناد مالکیت را تحویل مردم می دهد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 295

فهرست مطالب شماره 295

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×