menu

ثبت آگهی رایگان

معایب و مزایای شرکت با مسئولیت محدود

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است (ماده 94 ق.ت)

حداقل نفرات تشکیل دهنده برای شرکت سهامی عام 5 نفر و در شرکت های سهامی خاص حداقل 3 نفر هست و این در حالی ست که شرکت با مسئولیت محدود تنها با 1 نفر شریک قابلیت ثبت را دارا می باشد.

مزایای حداقل سرمایه در شرکت های با مسؤولیت محدود یک میلیون ریال هست، اما الزام قانونی مبنی بر این رعایت این قانون وجود ندارد. سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود اعلامی بوده وتنها افرا مدیرعامل به این مدعا کفایت دارد و نیازی به گواهی بانکی دال بر دریافت سرمایه وجود ندارد؛ اما در شرکت های سهامی خاص حداقل سرمایه یک میلیون ریال هست با این تفاوت که الزام قانونی وجود دارد که 35% سرمایه را واریز به بانک کرده و 65% درصد مابقی در تعهد سهامداران باقی بماند.

مدیر یا مدیران در شرکت های با مسئولیت محدود به شکل موظف یا غیرموظف داخل یا خارج از شرکا برای مدت زمانی محدود یا نامحدود انتخاب می گردند؛ اما مدیران در شرکت های سهامی اعم از خاص یا عام می بایست به ترتیب دارای 3 و 5 مدیر باشند؛ و بازه ی زمانی مدیریتی شان دوساله هست. مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود.

گستره ی آگهی ها در شرکت های سهامی پهناورتر از شرکت با مسئولیت محدود هست.

در شرکت با مسئولیت محدود پذیره نویسی و پرداخت همه ی سهم الشرکه در قالب ورقه های تجارتی قابل انتقال چه بانام وجه بی نام صادر نمی شود؛ و این از معایب شرکت با مسئولیت محدود محسوب می شود. درصورتی که در شرکت های سهامی عام نقل وانتقال سهام دارای آزادی می باشد و در شرکت های سهامی خاص فرآیند نقل وانتقال امکان دارد که به موافقت مدیران ویا مجامع عمومی منوط گردد.

دوم-مقررات مالیاتی در شرکت های با مسئولیت محدود

برمبنای ماده ی 105 قانون مالیات های مستقیم تصویب شده در 3/12/1366 مجموع حاصل درآمد شامل مالیات شرکت های سهامی و مختلط سهامی و سایر اشخاص حقوقی ازجمله شرکت با مسئولیت محدود بعد از کم کردن میزان 10% به نسبت کلیه درآمد حاصله تحت عنوان مالیات شرکت حساب می شود و به ترتیب ذیل وصول می گردد:

شرکت های سهامی و مختلط سهامی به شکل نسبت درآمد سهام بدون نام به نرخ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم با قید اسم و میزان سهم الشرکه ی شرکا ضامن به نرخ ماده 131 همان قانون می گردد.

در رابطه با دیگر شخصیت های حقوقی ازجمله مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود به نسبتی که از سود مالیاتی که بر اساس اساسنامه یا سند شرکت نامه شخص حقوقی به هرکدام از دارندگان سرمایه یا اعضا شخصیت حقوقی متعلق می شود.

شرکت های سهامی عام در قیاس با شرکت های با مسئولیت محدود داراری امتیاز می باشند. شرکت هایی که سهامشان از سوی هیئت پذیرش بورس مطابق قانون جهت دادوستد در بازار بورس پذیرش گردیده است، از سال پذیرندگی تا سالی که فهرست نرخ ها از بازار بورس محذوف نشود، از پرداخت ده درصد مقرر مالیاتی شرکت معافیت دارند به این شرط که همه ی نقل و انتقالات سهم های شرکت های نام برده از راه متصدیان بورس صورت پذیرد و در دفاتر به ثبت برسد.

سوم- حقوق و تعهدات شرکا شرکت محدود

دارندگان سهم الشرکه می توانند میزان سهم الشرکه ی خود را با پیروی از قوانین و ضوابط به اشخاص غیر منتقل نموده و در شرایطی که سرمایه شان به کمتر از نصف برسد هریک از شرکا قادرند می توانند از دادگاه متقاضی انحلال شرکت گردند؛ که این فرایند توسط صورتجلسه تغییرات شرکت مشروط براینکه دلایلشان برای دادگاه موجه باشد. سایر شرکا باید با خروج شریکی که سرمایه اش به کمتر از نصف رسیده است، موافقت نمایند.

حق استفاده از سود شرکت بر اساس قانون وجود دارد. شیوه ی استفاده از سود شرکت توسط شرکا منوط به اساسنامه یعنی توافق بین شریک ها شده است؛ اما درصورتی که اساسنامه درباره ی ضرر، قوانین مشخصی را پیش بینی نکرده باشد تقسیم سود و ضرر به میزان و نسبت سهم الشرکه ی شرکا خواهد بود. مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود.

گرفتن سهم الشرکه منوط به توافق شرکا می باشد. به تبع آن تصمیمات درباره ی شرکت می بایستی با دارندگان حداقل نیمی از سرمایه در نخستین دعوت اتخاذ شود.

درصورتی که اکثریت به وجود نیامد همه ی شرکا برای دومین بار دعوت می شوند و در این حالت کلیه ی تصمیم گیری ها با دارندگان اکثریت عددی گرفته خواهد شد. حق رای از دیگر حقوق شرکا محسوب می شود. هریک از شرکا بسته به میزان سهم الشرکه ی خود در شرکت دارای حق رای هستند مگر آنکه اساسنامه اتفاق دیگری پیش بینی کرده باشد.

در رابطه با میزان تعهدات شرکا باید این طور نوشت که: هریک از شرکا در برابر تعهدات و قروض شرکت به اندازه ی مبلغ سرمایه گذاری شده اش مسئول و متعهد می باشد. با این اوصاف در شرایطی که شرکت دچار انحلال گردد و اموال آن تصفیه بشود اشخاص ثالث طلبکار برای وصول طلب هایشان تنها محق هستند که تنها از دارایی شرکت استفاده نمایند و دیگر و حق برداشت مطالبات خود را از دارایی شخصی شرکا را ندارند.

در شرایط سکون شرکت طلبکاران نمی توانند از اموال شخصی شرکا ادای دین نمایند این اتفاق باعث سوءاستفاده ی شرکا می شود. به این معنا که ممکن است شخص ثالثی در امری معامله انجام دهد ولی شرکت از دادن حق فرد خودداری نماید. در این راستا طلبکار تنها می تواند به ضوابط مربوط به ورشکستگی استناد نماید. والا بخشی از طلب این شخص قابل وصول نمی باشد.

برمبنای ماده 112 قانون تجارت شرکا حق ندارند که شریکی را وادار به افزایش سرمایه نمایند. این موضوع کاملاً منطقی ست چراکه تأسیس و ثبت شرکت های بازرگانی کاملاً در اختیار اشخاص می باشد و کسانی که قانون وضع می نمایند قصد دارندبااین کار اراده را در اختیار شرکا قرار دهند.

دیگر تعهدات شرکا به ترتیب ذیل می باشد:

رقابت خلاف قانون توزیع سود تصور شده

تغییر تابعیت شرکت

در شرایطی که مدیران در تنظیم ترازنامه یا با استناد به شکل دارائی سودی را بین شرکا منقسم نمایند در زمره ی کلاهبرداران محسوب می باشند. وطبق قانون با آن ها رفتار خواهد شد. شرکا تنها با اتفاق آرای قادرند که به تغییر تابعیت شرکت بپردازند

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 334

فهرست مطالب شماره 334

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×