menu

ثبت آگهی رایگان

چگونه ارزان بسازیم؟

چگونه-ارزان-بسازیم

همیشه روی کاغذ می شود خطاها را با پاک کن اصلاح کرد، اما پس از شروع تولید صنعتی، خطاهای خط تولید و سازه ساخته شده را باید با تاوان مالی جبران کرد.

گروه ساخت و ساز: محمود کریمی دانش آموخته مهندسی صنایع و حوزه تخصصی متدولوژی های نوآوری و حل مساله است. از بدو طرح شدن موضوع مهندسی ارزش در ایران از سال 1379 با این متدولوژی آشنا شده و با حضور در کارگاه های مرتبط توسط مدرسان بین المللی و دریافت مدرک های مرتبط تخصصی از انجمن بین المللی مهندسین ارزش تحقیق و به کارگیری آن را دنبال می کند. با توجه به موضوع اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها و گرانی حامل های انرژی پیام ساختمان در رابطه با تاثیر مهندسی ارزش در کاهش هزینه ها گفتگویی با وی ترتیب داده که در زیر می خوانید.

پیام ساختمان: اصولا مهندسی ارزش چه رابطه ای با قیمت تمام شده دارد؟

مهندسی ارزش، تکنیک یافتن فرصت های صرفه جویی در هزینه و زمان است. با این تاکید که در فرایند مهندسی ارزش با وجود کاهش قیمت، نه تنها افت کیفیت نخواهیم داشت بلکه بهبود آن نیز حاصل می شود. مهندسی ارزش، یک پروژه یا محصول را نه بر مبنای اقلام قیمت آن، بلکه بر اساس تشخیص دلیل وجودی و نقش اجزا و کارکردها و نیاز به بودن آن ها زیر ذره بین می برد. علاوه بر این پیش از آن که پیشنهاد و توصیه تغییر بدهد، از اجرایی و به صرفه بودن آن اطمینان حاصل می کند.

پیام ساختمان: به نظر شما اجرای 100 درصد مقررات ملی ساختمان به مهندسی ارزش منتهی می شود؟

مهندسی ارزش بر خلاف مقررات ملی ساختمان پایان ندارد. به همین خاطر در پروژه های بزرگ حتی پیش از نهایی شدن طرح، حین طراحی و در میانه اجرا تا سه بار مطالعه مهندسی ارزش توصیه شده است. تا برای کشف فرصت های بهبود از تنوع نگاه های کارشناسانه و خلاقیت تیم های چندرشته ای و همچنین راه حل های خلاقانه اجرایی بهره ببریم. با این وصف می توان رابطه اجرای 100 درصد مقررات ملی ساختمان و مهندسی ارزش را تحلیل کرد.

پیام ساختمان: آیا صنعتی سازی را نوعی مهندسی ارزش می دانید؟

برای صنعتی سازی، نیاز است حتما چند نوبت مهندسی ارزش انجام شود تا مطمئن شویم که همه ایده های نو را به کار بسته ایم. همیشه روی کاغذ می شود خطاها را با پاک کن اصلاح کرد، اما پس از شروع تولید صنعتی، خطاهای خط تولید و سازه ساخته شده را باید با تاوان مالی جبران کرد. مهندسی ارزش می تواند به «خوب» صنعتی شدن کمک جدی کند تا دچار دشواری های بهره برداری که ناشی از خطاهای طراحی و تولید است نشویم.

پیام ساختمان: با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و احتمال گرانی ساخت و ساز برای تولیدکنندگان چه راه حل هایی پیشنهاد می کنید؟

کدام تولیدکننده عاقل را می توان سراغ داشت که وقتی از انجام کاری نفع می برد آن را ترک کند؟ وقتی سازندگان در پروژه های مختلف خود از مطالعه درست مهندسی ارزش، نتیجه مثبت اقتصادی گرفته باشند، چرا باید دوباره همین مدل تفکر را در دیگر پروژه های خود به کار نبندند؟ مهندسی ارزش، هزینه هایی را حذف می کند که نه مشتری آن ها را دوست دارد و نه سازنده از خرج کردن آن ها سودی می برد. از نگاه من به کاربستن مهندسی ارزش هم می تواند در بازطراحی سازه ها، حذف کننده هزینه های غیرضروری باشد و هم در روش ساخت و نوع مصالح نوآوری در پی داشته باشد.

متن کامل این گزارش در نشریه شماره 187 پیام ساختمان به چاپ می رسد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×