menu

ثبت آگهی رایگان

خانه دار شدن با 100 میلیون

خانه-دار-شدن-با-100-میلیون

بررسی کارشناسان مشخص میکند: تسهیلات جدید خرید مسکن که روز 12 اردیبهشت جاری در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، در صورت ایجاد اشتغالزایی و افزایش سطح درآمد میتواند مثبت تلقی شود.

به گزارش پیام ساختمان، تنها افزایش وام مسکن برای زوجین جهت ایجاد تکانه هایی در بازار مسکن و خانه دار کردن مردم کفایت نمی کند، تسهیلات بانکی باید منطبق بر شرایط جامعه و متناسب با درآمدهای دهک های مختلف باشد. افزایش وام مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن و رونق خرید و فروش واحدهای مسکونی موضوعی است که خبرنگار پیام ساختمان با پنج کارشناسان بخش مسکن به در میان گذاشته که در ادامه می خوانید:

حمایت از خریدار، تحریک تقاضا و کمک به بخش مسکن آغاز شده است

یک منبع آگاه از بانک مسکن به خبرنگار ما گفت: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار هنوز به بانکها ابلاغ نشده است.

او افزود: پس از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک ها چیزی در حدود دو هفته زمان دارند دستورالعمل را به تمام شعبات بانکهای خود اعلام کند.

او به تفاوت وام اخیر با وام های پیشین اشاره کرد و اظهار داشت: سقف وام های قبلی هنوز در دست اجرا هست و تفاوت وام اخیر با وام های گذشته در این است که تاکنون بانک های غیر بانک مسکن وام های زوجین را بدون سپرده پرداخت نمی کردند اما اینک با وجود این مصوبه زوجین می توانند از طریق بانکهای تجاری، بانک مسکن و بانک توسعه تعاون تا سقف 100 میلیون تومان وام بدون سپرده دریافت کنند. این در حالی است که گشایش های جدید برای بانک های دیگر بهتر است چون این گشایش ها برای بانک مسکن از قبل بوده و هنوز هم قابل پرداخت است و آنچه متعلق به بانک مسکن است برای مثال 10 میلیون تومان در کنار اوراق پیش بینی کرده اند و در بحث وام های زوجین 20 میلیون تومان در کنار 100 میلیون قابل پرداخت شده است.

در اردیبهشت سال 94 که افزایش سقف وام ها اتفاق افتاد بانک مرکزی انحصار را شکست و دست بانکهای دیگر را باز گذاشت تا بتوانند بخاطر اهمیت و حجم بالای بازار مسکن به بخش مسکن ورود پیدا کنند.

به گفته او، آنچه در این میان مهم است بحث بین منابع و مصارف است. بانکها زمانی قادر هستند وام ها را پرداخت کنند که منابع داشته باشند. این در حالی است که بانک مسکن بیشتر منابع پرداختی اش از محل سپرده های تعهدی، حساب یکم، جوانان، پس انداز و از محل اوراق است  که در سالهای 93، 94 و 95 با افزایش سقف مواجه شدیم.

این کارشناس بانک مسکن معتقد است: آمار و ارقام بانک مسکن نشاندهنده این است که پرداخت های سال 95 نسبت به سال 94 هم در حوزه مشارکت و هم در بخش احداث و خرید واحدهای مسکونی به لحاظ تعداد و مبلغ، رشد قابل توجهی داشته است.     

او به وام اخیر اشاره کرد و گفت: با افزایش نرخ وام قدرت خرید خانوار افزایش یافت تا تهیه مسکن خانوار راحت تر انجام شود. این موضوع در راستای حمایت از خریدار، تحریک تقاضا و کمک به بخش مسکن است.

او به وام 20 میلیونی سال 92 اشاره کرد و ادامه داد: شبکه بانکی به اندازه وسع خود می تواند در حوزه تحریک تقاضا موثر باشد، این در حالی است که با مجموعه اتفاقات ابزارسازی پس از 3، 4 سال اخیر هر چه به سمت سال 97 حرکت می کنیم فضا از حالت پیش رونق که از اواخر سال 95 آغاز شده به مرور به رونق سال 97 نزدیک می شویم. 

افزایش وام در شرایط اقتصاد فعلی تاثیری بر بازار مسکن ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس به خبرنگار ما گفت: معتقد هستم  مسکن 30 درصد سبد خانوار را به خود اختصاص می دهد. مبلغ تسهیلات یک مسئله و بازپرداخت آن نیز مسئله بعدی و مهم تر از آن است بنابراین تا تسهیلات متناسب با درآمد مردم تعریف نشود مشکل باقی خواهد ماند. دهک های مختلف جامعه در مناطق، شهرها و کلان شهرهای مختلف طوری تنظیم شود که تا حدود 30 درصد سبد خانوار را برای بازپرداخت بگیرد. که اگر بیش از این مقدار باشد صاحب خانه شدن کمی دور از دهن خواهد بود.

مجید کیانپور به اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: در کنار تسهیلات، اوراق بهادار مسکن تدارک دیدند که سفته بازی را در جامعه رواج داده است. بهتر است راه بهتر و با استفاده از تجارب کشورهای مسلمان هم تراز ایران و راههای کمک کننده به دهک های مختلف جامعه شناسایی شود و طبق آن عمل شود.

به گفته او، ارائه تسهیلات ارزان قیمت می تواند کمک کننده باشد برای مثال نمی توان وام 100 میلیونی را با وعده نرخ بازگشت 20 درصد در نظر گرفت، این راهها مردم را خانه دار نمی کند. بنابراین ریل گذاری ها باید کارشناسی شده باشند و برای یک بار طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حاکمیت و دولت زمینه خانه دار شدن خانوار ایرانی را فراهم کند. در این راستا ساز و کار آن باید مشخص شود و میزان ارائه تسهیلات متناسب با تورم و طرق بازپرداخت وام ها  و ... تمام ایرانی ها خانه دار شوند.

کیانپور افزود: برای مثال اگر تسهیلاتی که در اختیار کارمندان دولت و بانک مرکزی با نرخ قابل پرداخت برای خانه دار شدن قرار می گیرد به مردم نیز اعطا شود بسیاری از مردم می توانند به آرزوی خانه دار شدن برسند.

او معتقد است: کاهش نرخ پرداخت تک رقمی وام مثلا 7 درصد به عنوان نرخی که قابلیت پرداخت آن وجود داشته باشد، یکی از بهترین راه هایی است که مردم را به راحتی خانه دار می کنند.

کیانپور افزود: تسهیلات بانکی باید منطبق بر شرایط جامعه و متناسب با درآمدهای دهک های مختلف در اختیار مردم قرار بگیرد...

متن کامل این گزارش را در شماره 301 نشریه پیام ساختمان بخوانید 

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×