menu

ثبت آگهی رایگان

پروژه باند بی انتها

پروژه-باند-بی-انتها

معمولاً با شنیدن نام فرودگاه، تصویری از باندهای عریض و طویل برای تردد هواپیماها در ذهن ما نقش می بندد اما گروهی از محققان «کنسرسیوم هوانوردی اروپا» قصد دارند این طرز تفکر را به طور کل دگرگون سازند.

به گزارش پیام ساختمان به نقل از روزیاتو، آنها ایده ای موسوم به «پروژه باند بی انتها» را مطرح کرده اند که به موجب آن، طراحی محیط فرودگاه و باندهای تردد هواپیما به حالت دَوّار در خواهد آمد.

ایده این محققان، شامل ساخت یک ترمینال در وسط فرودگاه و یک باند بزرگ سراسری و دایره ای شکل در محوطه پیرامون آن است. باند فرودگاه مسافتی به طول 3/5 کیلومتر خواهد داشت و معابر فرعی حوالی آن را احاطه خواهند نمود. با این تفاسیر، از برخی جهات، محوطه فرودگاه به یک پیست اتومبیل رانی شباهت پیدا خواهد کرد.

ارائه دهندگان ایده فرودگاه دایره وار بر این باورند که طراحی منحصر به فرد این مکان، باعث صرفه جویی در فضای فرودگاهی خواهد شد. نتیجتاً مسئولین امر می توانند از فضای بزرگ در نظر گرفته شده برای تأسیس یک فرودگاه، برای مقاصد دیگر استفاده کنند.

از دیگر سو، با تأسیس فرودگاه دایره وار، سه خط هوایی مستقل می توانند در آن واحد از یک باند برای فراز و فرود هواپیماهای خود استفاده کنند که به موجب این امر، ترافیک هوایی اطراف فرودگاه به میزان یک چهارم کاهش خواهد یافت.

«هِنک هِسِلینک»، یکی از محققان «مرکز هوانوردی هلند»، معتقد است به کارگیری ایده فرودگاه دایره وار، از لحاظ ایمنی نیز مقرون به صرفه تر خواهد بود. او در مصاحبه ای با خبرگزاری بی بی سی اظهار داشته است: «از آنجایی که قابلیت نشست و برخاست از نقاط مختلف محیط دایره وار باند برای هواپیما میسر می گردد، مقابله با باد مخالف و بهره گیری از باد موافق جهت انجام عملیات پرواز به بهترین نحو ممکن پیش خواهد رفت».

هسلینک همچنین مدعی شده است، نشست و برخاست از باند دوار، باعث به حداقل رسیدن لرزش ها و تکان های سرنشینان هواپیما خواهد شد. به گفته او، آنها در هنگام فراز و فرود، فقط حسی خفیف شبیه به زمان دور زدن عادی هواپیما خواهند داشت. هسلینک تأکید کرده است، به خاطر پیدایش نیروی گریز از مرکز، سرعت هواپیما در هنگام نشست و برخاست به طرزی قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر، «پروژه باند بی انتها»، تنها در سطح دستگاه های شبیه ساز امتحان شده است اما با توجه به استقبال شدید از این طرح در شبکه ها و سایت های اینترنتی هوانوردی، انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد خبرهای بیشتر و جدی تر از این طرح شگفت انگیز باشیم.

در پایان باید اشاره کرد که «پروژه باند بی انتها»، مخالفینی نیز برای خود دارد. عده ای از کارشناسان معتقدند بهره گیری از این طرح باعث ایجاد معضلاتی از قبیل «افزایش اصطکاک چرخ های هواپیما»، «کاهش دید خلبان» و «رودررویی با باد در جهات مختلف» خواهد شد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×