menu

ثبت آگهی رایگان

سهم صنعت ساختمان از قاچاق

سهم-صنعت-ساختمان-از-قاچاق

یک کارشناس مسکن، در مورد قاچاق و واردات غیررسمی کالا در صنعت ساختمان، گفت: از جایی که صنعت ساختمان چندان نیازمند کالاهای وارداتی نیست نمی توان سهم قابل توجهی از قاچاق را به این صنعت نسبت داد.

به گزارش پیام ساختمان، احمدرضا سرحدی افزود: بهترین شیرآلات، قطعات اتصالی، پروفیل، سیمان، کاشی و سرامیک، سنگ و ... در کشور ما موجود است اما کالاهای سوپر لوکس مناسب ساختمان ها و متقاضیان خاص معمولا وارداتی هستند که می توان تخمین زد بخشی از آن از مبادی غیررسمی و به شکل قاچاق وارد مرزهای کشور شوند و معمولا باقیمت بسیار زیادی نیز در بازار بفروش می رسند.

به گفته سرحدی، قاچاق کالاهای سوپر لوکس تا بدین لحظه تأثیر منفی در صنعت ساختمان نداشته است و از جایی که سهم قاچاق در این صنعت متعلق به افراد خاص است پس نمی توان تأثیر آن را جدی تلقی کرد و صدمه ای برای صنعت ساختمان برشمرد.

از جایی که نیاز واردات در صنعت ساختمان کم است، ساخت وساز یکی از بهترین درآمدها در زمان تحریم شد. به همین دلیل یک پدیده عارضی تبدیل به راهبرد عمومی برای صنایع و بسازوبفروش نیز تبدیل به تولید ملی در کشور شد. همین عامل نیز با تداوم رکود باعث شد سرمایه ها دفن شوند و هزاران میلیارد تومان در چارچوب خانه های خالی مدفون بمانند.

تولید داخل در انبار، واردات و قاچاق در بازار

گزارش 9 ماهه 95 مرکز آمار از افزایش 35 درصدی «موجودی انبارها» به دلیل نبود بازار حکایت دارد. مرکز آمار ایران جزئیات رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال 95را منتشر کرد. در 9 ماهه امسال رشد بخش کشاورزی 7.5 درصد، نفت 4.85 درصد، معدن منفی 1.4 درصد، صنعت 6.4درصد، ساختمان منفی 11 درصد، خدمات 6/6 درصد و رشد کلل اقتصاد2.7درصد بوده و به دلیل کمبود تقاضا موجودی انبار6.35درصد افزایش یافته است. بر اساس این ارقام، در 9 ماهه اول امسال رشد بخش کشاورزی7.5 درصد، صنعت 6.44 درصد، معدن (بدون نفت) منفی 1.4 درصد، استخراج نفت و گاز طبیعی 4.85 درصد، ساختمان منفی 11 درصد و خدمات4.5 درصد بوده است. 

انبار بنگاه ها فربه تر شد

افزایش9.47درصدی تغییر در موجودی انبار در فصل پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل و رشد 9.35 درصدی همین متغیر در بازه زمانی 9 ماهه اول امسال، نکته بسیار عجیب و قابل تأملی است. در شرایطی که تولید در بخش های مختلف رشد داشته است موجودی انبار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. البته رشد در موجودی انبار در سال 94 هم 4.33 درصد بوده است.

رابطه معکوس و با تأخیری بین نرخ رشد اقتصادی و تغییر در موجودی انبار وجود دارد، به طوری که کاهش 3.25 درصدی موجودی انبار در سال 85، افزایش رشد اقتصادی به 8.7 درصد در سال 86 را به دنبال داشته و رشد 2.102 درصد موجودی انبار در سال 86 بر کاهش رشد اقتصادی به8.0 درصد تأثیرگذار بوده است.

درواقع موجودی انبار ارتباط مستقیمی با تقاضای اقتصاد برای کالاهای تولیدشده دارد؛ عاملی که هم اکنون اصلی ترین عامل رکود اقتصادی کشور به شمار می رود و تولیدکنندگان نیز تحریک تقاضا را مهم ترین مطالبه خود از دولت برای خروج بنگاه ها از رکود عنوان می کنند، البته علل و عوامل مختلفی موجب افزایش موجودی انبار و تغییر رشد اقتصادی می شود اما رشد موجودی انبار تصمیم تولیدکننده به کاهش تولید را در پی خواهد داشت که معمولاً اثرات آن با وقفه ای چندماهه پدیدار می شود. نبود بازار فروش به ویژه در بخش صنعت، موجودی انبار را افزایش می دهد.

افزایش بهره وری در صنعت ساختمان

این کارشناس مسکن، صنعت ساختمان را موردبررسی قرارداد و به خبرنگار پیام ساختمان گفت: صنعت ساختمان به دو بخش تولیدی ساخت وساز و مصالح تقسیم می شود و در حال حاضر رکود اقتصادی حجم ساخت وسازها را کاهش داده است و مصالح ساختمانی نیز با رکود مواجه شده و ارزش افزوده خود را ازدست داده است چون خریدار ندارد.

سرحدی افزود: صنعت ساختمان باید به نیروهای متخصص و مصالح استانداردشده مجهز شود تا به صنعت ساخت وساز باکیفیت مناسب دست پیدا کنیم.

او به کیفیت مصالح داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: کشور ما دارای مصالح باکیفیتی است برای مثال سیمان ایران نسبت به تولیدات جهانی قابل توجه و رقابت پذیر است، کاشی و سرامیک ایران در دنیا حرف برای گفتن بسیار دارد، تولید فولادمان قابل توجه است، سنگ های ساختمانی ایرانی اگر در دنیا بی نظیر نباشند اما کم نظیر است و می توان از تولید و صادرات آن ها بهترین بهره برداری را کرد.

سرحدی در مورد بازار ملک گفت: با توجه به اینکه معاملات ملکی راکد مانده است هنوز هم می توان سرمایه های ساخت و سازی را در تولید مصالح بکار برد. ویرانی هایی که در منطقه به وجود آمده بهترین فرصت برای صدور خدمات فنی و مهندسی و صدور مصالح است تا به وسیله تولید، رکود ساختمانی جبران شود.

به گفته او، صنعت ساختمان فقط ساخت وساز نیست بلکه تولید مصالح و خدمات مهندسی را می توان جایگزین ساخت وساز در کشور کرد. ساختمان هایی بدون خریدار انباشته شده روی دست صاحبان گواه این ادعاست.

این کارشناس مسکن، عدم بهره وری بالا در صنعت ساختمان باوجود رکود و رعایت نکردن استاندارد در بخش مصالح و ساخت وساز در شرایط وجود پتانسیل پیشرفت در این صنعت را موردبررسی قرارداد و بیان کرد: بهره وری در صنعت ساختمان به دلیل وجود تحریم ها و ناتوانی استفاده کارخانه های کشور از فنّاوری های روز دنیا افزایش نیافت اما با استفاده از شرایط پسابرجام و برقراری اعتماد و ارتباط با کشورهای دیگر و با در نظر گرفتن منافع دوطرفه بسیاری از مسائل حل شدنی است.

به گفته سرحدی، معاملات و مبادلات جهانی حتما بر اساس بردوباخت بنا نشده است بلکه می توان در کنار هم به توافقات برد - برد رسید که هر دو طرف از روابط منتفع شوند.

او در مورد نحوه افزایش بهره وری در صنعت ساختمان معتقد است: بسیاری از محصولات مانند لوازم خانگی و ... به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا رقابت پذیر نیستند و هیچ حرفی در دنیا برای گفتن نداریم و از این نظر عقب هستیم اما درزمینهٔ مصالح ساختمانی می توانیم سری در سرها داشته باشیم که نداریم.

سرحدی معتقد است: زمانی بهره وری افزایش پیدا می کند که کمبودهای مذکور جبران شده باشد و در کنار آن با استفاده از نیروهای مهندسی پیشرفته و دستگاه های مدرن و به روز بهترین محصولات و مصالح را با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت تهیه و بهره وری را افزایش دهیم.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×