menu

ثبت آگهی رایگان

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران تشریح کرد:

پر کردن خلاء اقتصادی با تولید مشارکتی

پر-کردن-خلا-اقتصادی-با-تولید-مشارکتی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی معتقد است: تصحیح نگاه به واردات به معنای آمدن سرمایه، دانش فنی، تکنولوژی و تجهیزات نو به منظور روز آمد کردن تولید داخلی و رقابت با همتایان خارجی در سطح بین المللی است. اگر این مهم اتفاق نیفتد تولید داخل پیشرفت قابل توجهی نخواهد داشت.

به گزارش پیام ساختمان، محسن بهرامی ارض اقدس با اشاره به کاهش چشمگیر قاچاق در دولت یازدهم گفت: تنها از یک بعد با قاچاق مبارزه نشده بلکه مجموعه ای از فعالیت ها از جمله منطقی کردن تعرفه ها، منطقی کردن نرخ ارز، حمایت منطقی از تولید در قالب بسته های سیاستی توسط دولت بازدهم اعمال شده که نتیجه آن کاهش قاچاق بوده است.

محسن بهرامی ارض اقدس به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با واردات تاکید کرد و گفت: واردات تنها در موارد نیاز ضرورت دارد. در اقتصاد مقاومتی رهبری مفهوم درونزا و برونگری در اقتصاد را مطرح کردند بدین مفهوم که ما باید روی توانایی های داخلی و ظرفیت های بخش خصوصی در تولید حساب باز کنیم. در عین حال نگاهمان باید به بازارهای جهانی باشد یعنی تولید صادرات محور داشته باشیم. اگر این اتفاق صورت بگیرد و تعامل با دنیا روند مثبتی داشته باشد، واردات به معنی تامین مواد اولیه خواهد بود.

وی افزود: تصحیح نگاه به واردات به معنای آمدن سرمایه، دانش فنی، تکنولوژی و تجهیزات نو به منظور روز آمد کردن تولید داخلی و رقابت با همتایان خارجی در سطح بین المللی است. اگر این مهم  اتفاق نیفتد تولید داخل پیشرفت قابل توجهی نخواهد داشت. همچنین برای توسعه تعامل با دنیا نیازمند یک روابط عمومی خوب هستیم تا بتوانیم کالای خود را معرفی، بازاریابی و به فروش برسانیم. یک روابط عمومی خوب می تواند صادرات ما را از تبعیض در سطح بین المللی برهاند. برونگری در این چارچوب معنا می شود.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه گفت: وقتی صحبت از برونگری می شود به معنای تامین همه نیازهای تولید صادراتی از خارج از کشور نیست مثلا ما در صادرات محصولات فلزی ممکن است به واردات شمش فولادی نیازداشته باشیم یا برای صادرات دام زنده کنجاله و ذرت لازم داشته باشیم . حال آنکه متاسفانه یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی هستیم و سالانه دهها میلیون تومان محصولات کشاورزی وارد می کنیم که کالای واسطه ای محسوب می شوند و باید در کارخانه جات ما بعنوان مواد اولیه مصرف شوند و به کالا بدل شده و مازاد آن  پس از تامین نیاز داخل، صادر شود.

محسن بهرامی ارض اقدس تاکید کرد: اصولا برای تولید کالا متناسب با بازارهای جهانی حتما نیاز به واردات داریم. مخالفت رهبری نیز در مورد کالای مصرفی بود. کالای لوکس و سرمایه ای که در تولید نقشی ندارند مثل واردات میوه. اگر مردم در این عرصه همراهی و همدلی کنند قطعا این واردات به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در مورد ظرفیت تطبیق بنگاههای کوچک و منوسط ما در صورت حضور برندهای خارجی گفت: موضوعات اقتصادی خودشان را در هزینه فایده  تحمیل می کنند. در شرایطی که کشور تورم دو رقمی را تجربه کرد نرخ ارز را دولت ثابت نگه داشت مفهوم اقتصادی این سیاست این است که  تولید کالای مشابه که یکی در داخل و دیگری در خارج انجام می شود، قیمت تمام شده تولید داخلی حداقل به اندازه تورم افزایش پیدا می کند. وقتی شما نرخ ارز را ثابت نگه داشتید، قیمت کالای مشابهی که با ارز ثابت وارد می شود نه تنها افزایش پیدا نمی کند بلکه ممکن است کاهش هم پیدا کند .

وی خاطرنشان کرد: محصولی که رقابتی نیست، محکوم به فناست این یک قاعده در اقتصاد است. بحث خواستن یا نخواستن بخش خصوصی در کار نیست. اگر بخش خصوصی می خواهد تداوم تولید داشته باشد مجبور است تولید کیفی داشته باشد. قیمتهایش را رقابتی کند و حقوق مصرف کننده را در نظر بگیرد. از طرفی حاکمیت نیز نمی تواند به مصرف کنندگان الزام کند که کالای نامرغوب داخلی را مصرف کنند و به همین بهانه اجازه واردات ندهد. ابزار کنترلی دولت تعرفه هاست. تعرفه در واقع ابزاری برای حمایت منطقی و هدفمند و مدت دار از تولید داخلی است که البته آنهم نمی تواند تداوم داشته باشد.

ارض اقدس گفت: ما به دلیل اینکه در آستانه الحاق به سازمان تجارت جهانی هستیم، باید تعرفه هایمان را به تدریج کم کنیم. در دنیای امروز تعرفه 50 درصد یا 100 درصد پذیرفته نیست. تعرفه ها باید پلکانی  و تدریجی به نفع مصرف کننده کم شود که همزمان تولید داخلی ما ارتقا کیفیت را در رقابت تجربه کند و هم مصرف کنندگان امکان انتخاب داشته باشند. این موضوع درباره همه کالاها صدق می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق یازرگانی تهران افزود: ما باید به سمت شناسایی نقاط قوت و ضعف و مزیت های نسبی مان برویم یعنی به سمتی حرکت کنیم که تولید بهتر با قیمت کمتر و کیفیت برتر داشته باشیم تا در منطقه فرصت بروز پیدا کنیم. ما فرصت دسترسی به بازارهای منطقه ای با پتانسل بالا را داریم که ظرفیت حمل و نقل و لجستیک خوب و دسترسی آسان دارند. این فرصت به مرحله بهره برداری نمی رسد مگر اینکه بتوانیم با سرعت عقب ماندگی های دولت نهم و دهم که در سایه تحریمها بر ما تحمیل شد را  جبران کنیم.

بهرامی ارض اقدس جذب سرمایه گذاری خارجی و تولید مشارکتی را از راهکارهای خوب برای پر کردن فاصله کشور با اقتصاد دنیا نام برد و گفت: تولید محصول مشترک می تواند پاسخگوی نیاز داخلی باشد و هم برای صادرات فرصت در اختیارمان بگذارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×