menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

سه بلایی که سر تئاترشهر آمد

یک بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ، به تشریح بلاهایی پرداخت که در سال های اخیر بر سر تئاتر شهر نازل شده و راهکارهایی برای تعمیرات دوباره این مجموعه ارائه کرد. رضا کیانیان از تصاحب پارکینگ تئاتر شهر و گودبرداری غیراصولی در کنار آن، ساخت ایستگاه مترو در حریم این بنا و بازسازی غیراصولی سال 1386، به عنوان سه بلایی یاد کرد که در این سال ها بر سر این مجموعه آمده است. وی در ادامه به تشریح هریک از این بلایا پرداخت و گفت: اولین بلا وقتی بر سر تئاتر شهر آمد که پارکینگ آن تصاحب و به جای آن، سازه ای بنا شد. برای ساخت این سازه، گودبرداری غیراصولی در کنار تئاتر شهر انجام شد و با همین گودبرداری غیرحرفه ای بود که دیواره تئاتر شهر ترک خورد و هنوز هم این ترک وجود دارد. ضمن اینکه این گودبرداری باعث شد زیربنای تئاتر شهر نشست کند که حالا باید به جای آن، بتن تزریق شود. کیانیان با یادآوری ساخت ایستگاه مترو در حریم مجموعه تئاتر شهر، افزود: در آن دوره، تمام هنرمندان تئاتر و حتی زندهیاد آقای سمندریان در مجموعه تئاتر شهر جمع شدیم و از شهرداری و مسئولان مترو خواستیم تا این ایستگاه را در حریم تئاتر شهر نسازند. ما از آنها خواستیم این ایستگاه در ضلع دیگر پارک «دانشجو» ساخته شود و قرار هم بود چنین شود؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و با ساخته شدن این ایستگاه، به زیبایی تئاتر شهر لطمه زده شد. وی خاطرنشان کرد: در آن دوره، ما خیلی منطقی با این قضیه کنار آمدیم ولی مترو نباید زیر حرف خود میزد. کیانیان با اظهار تأسف از بازسازی مجموعه تئاتر شهر در سال 1386، توضیح داد:با این بازسازی به وجهه هنری آن ضربه زدند که ضربه ای به روح تئاتر شهر بود. درست است که تمام سالن های پایین تئاتر شهر غیراستاندارد هستند و اگر ریزش کنند یا آتش سوزی در آنجا رخ دهد، این سالن ها راه فرار ندارند، اما میتوان راهکار مناسبی برای تعمیرات این مجموعه ارائه کرد. وی با تأکید بر اینکه دولت باید از تئاتر، مرکزیت زدایی کند، اضافه کرد: لازم نیست در یک منطقه، بیشمار سالن نمایش ساخته شود، بلکه دولت هرجایی که بتواند یک سالن بلک باکس بسازد. همچنان که در حال حاضر تئاتر در نقاط گوناگون، تماشاخانه هایی مانند «مان»، «آو»، «تالار خلیج فارس فرهنگسرای ارسباران»، «تالار شمس موسسه فارسیزبانان» و ... رونق دارند و همه این سالن ها، تماشاگر خود را دارند. کیانیان با اشاره به ازسرگیری تعمیرات در مجموعه تئاتر شهر افزود: در خبرها شنیده و دیده ام که این روزها مهندسان مشغول تعمیر تئاتر شهر هستند. معتقدم اگر مرکز هنرهای نمایشی این اثر حفاظت شده و ثبت ملی را به شهرداری بسپارد، شهرداری میتواند آن را بر اساس نقشه هایی که تئاتر شهر بر مبنای آن ساخته شده، تعمیر و بازسازی کند تا معماری داخلی این بنای هنری حفظ شود. همچنین میتواند آن بخش هایی را که سال 1386 به تئاتر شهر تحمیل شدند و زیبایی آن را خدشه دار کردند، پاک کند و وقتی مجموعه آماده شد، آن را به مرکز هنرهای نمایشی بسپارد. وی با تشریح مزایای واگذاری تعمیرات تئاتر شهر به شهرداری، گفت: در سال های اخیر، شهرداری نشان داده که میتواند ساختمان هایی زیبا، درست و اصولی بسازد، چون هم بودجه اش را دارد و هم امکاناتش را. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ادامه داد: من به عنوان یک تئاتری فکر میکنم دادن مسئولیت تعمیر تئاتر شهر به شهرداری، راه حلی معقول و درست باشد، زیرا تعمیرات تئاتر شهر نیازمند اقدام مهمی است. ازآنجاکه زیربنای این مجموعه نشست کرده، باید به آن بتن تزریق شود و انجام این کار از عهده شهرداری برمیآید نه مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد. وی همچنین پیشنهاد دیگری را درباره بهبود وضعیت پارک «دانشجو» ارائه کرد: شهرداری میتواند برای این پارک برنامه ریزی کند تا کل فضای این پارک به مکانی فرهنگی متناسب با تئاتر شهر تبدیل شود، نه اینکه فعالیت های تئاتر شهر و پارک دانشجو مجزا باشند و هیچ تناسبی با هم نداشته باشند، زیرا متأسفانه در حال حاضر در این پارک شاهد اتفاقات غیرفرهنگی هستیم. کیانیان در پایان سخنانش گفت: میتوان این پارک را به پارک «نمایش» تبدیل کرده و آمفیتئاترهای کوچک و روباز با سقف های متحرک در آن ایجاد کرد که حتی زمستان هم فعال باشند. با این شیوه، شهرداری و مرکز هنرهای نمایشی همکاری و زمینه ای ایجاد میکنند تا دانشجویان تئاتر، آثار نمایشی خود مانند پرفورمنس یا دیگر انواع نمایش را اجرا کنند که اگر چنین شود، این پارک به نقطه تلاقی فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی، شهرداری و دانشگاه تبدیل خواهد شد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 196

فهرست مطالب شماره 196

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×