رستم و سهراب در اتوبان
نقاشی های دیواری در شهر تهران آنچنان که باید وشاید با تفکر اجرا نشده اند و بسیاری از هنر مندان و معماران نیز به این موضوع اذعان دارند .یک هنرمند نقاشی دیواری معتقد است در سال های اخیر به تطابق محیط جغرافیایی و اجتماعی و مکان نصب آثار هنری در شهرها، بسیار کم توجه شده است. محمدمهدی صنعتی درباره ویژگیهای مهم هنرهای شهری، اظهار کرد: یکی از مهم ترین کارهایی که باید در هنر شهری مورد توجه قرار گیرد، تطابق جانمایی طرح ها و ویژگیهای اثر هنری است. نقدی که بر سیستم زیباسازی دارم، این است که ما باید به فضای جغرافیایی و محیطی مکانی که قرار است در آنجا اثر هنری نصب شود، توجه ویژه ای داشته باشیم. به عنوان مثال نمیتوان طرحی را که مناسب فضای اجتماعی و جغرافیایی میدان انقلاب است، در اتوبان نیایش یا در شهرک غرب اجرا کرد. متأسفانه این نکته در هنر شهری تا به حال بسیار کم رعایت شده است. او ادامه داد: مثلا در اتوبان ها نمیتوان طرح هایی را مانند قصه رستم و سهراب اجرا کرد، چون حواس راننده های اتومبیل هایی که با سرعت زیاد در مسیر حرکت میکنند، با دیدن این گونه اثر ممکن است پرت شود و خطرهایی ایجاد شود. بنابراین ابتدا باید برای نصب مجسمه یا نقاشی دیواری جانمایی انجام شود و سپس با در نظر گرفتن شرایط منطقه، اثر مناسب در آنجا قرار گیرد. این هنرمند در ادامه به روند هنر نقاشی دیواری در تهران اشاره کرد و گفت: روند نقاشی دیواری پس از پایان یافتن جنگ، روندی خوب، ولی بسیار کند بوده و یک سیاست جامع و ثابت بر آن نظارت نکرده است. شاهد بوده ایم که در هر دوره، با تغییر داوران شورای هنری سازمان زیباسازی و مدیران بخش های مختلف، رویکردها هم تغییر کرده است. از سال 86 تا 90 داورهایی روی کار آمدند که خوب کار کردند و اجراهای هنری در شهر به سمت انتزاع و زیبایی بصری پیش رفت. صنعتی ادامه داد: ما باید به دور از شعارزدگی این مسیر را دنبال کنیم و سیاستی برای این کار در نظر گرفته شود که با تغییر مدیران عوض نشود. در این شهر که مملو از دود و سیمان و سنگ و خاکستر است، میتوان با وارد کردن معماری اصیل ایرانی و طرح های زیبا و آرامش بخش بصری، محیطی خوب و شاد را برای شهروندان ایجاد کرد. او به سابقه فعالیتش در این زمینه اشاره و اظهار کرد: سال 87 از طریق فراخوان یک دیوارنگاری، طرحی به صورت نقش برجسته و انتزاعی ارائه دادم که بعدها در اتوبان صدر اجرا شد. نام این اثر «گردونه مهر» است که یکسری فرم های انتزاعی را به نمایش میگذارد و موتیف های آن برگرفته از کویر و خانه های این منطقه است. در این اثر برای اولین بار رنگ را با بتن مخلوط و آن را به رنگ سفال نزدیک کردیم. این طرح به دلیل ویژگیهای خاصی که داشت، در دوسالانه دیوارنگاری به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. از ویژگیهای دیگر این طرح آکوستیک بودن آن است که برخلاف طرح های دیگر، برگشت صدا ندارد و صرفا برای استراحت بصری در بزرگراه اجرا شده است.
انتهای خبر/پیام ساختمان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :