شاهکار معماری مدرن
بهروز مرباغی، عضو انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با پیام ساختمان، با بیان اینکه برخلاف تصور عموم (مبنی بر عدم وجود سبک خاصی در معماری امروز ایران) بسیاری از بناهای دهه های اخیر در ایران تمامی شاخصه های معماری مدرن را در خود دارد، گفت: در تمامی شهرهای ایران بناهای بسیاری به شیوه معماری مدرن با متراژ گوناگون وجود دارد که هنوز ناشناخته و بکر هستند و در ادامه کتابخانه ملی را یکی از شاهکارهای معماری مدرن ایران دانست. کتابخانه ملی با توجه به محیط ساخته شده استاستاد معماری دانشگاه خلیج در مورد معماری کتابخانه ملی گفت: بنای کتابخانه ملی بر روی تپه های عباس آباد برخلاف بعضی ساختمان ها که هیچ ربطی به محیط اطراف خود ندارند، با توجه به محیط ساخته شده است. زیرا در طراحی بنای کتابخانه ملی به تمامی مباحث سبک معماری مدرن توجه شده و معماری این بنا با خط آسمان آن منطقه همچنین با خط آسمان کوه های پشت آن سازگار است و خطوط افقی و خطوط نرم عمودی آن نشان میدهد که در طراحی این بنا تمامی زوایای معماری رعایت شده و بر روی آن کار علمی صورت گرفته شده است .مرباغی ادامه داد: هنر معماری مدرن در حجم ها و فضا بندیهای درست و منطقی این بنا به شکل کامل دیده میشود و معماری فضای داخل بنا، بر اساس سبک معماری مدرن ساخته شده است، به شکلی که فضای داخل بناها بسیار خودمانی است و حس تعلق به مکان را در ذهن ایجاد میکند. یعنی در بدو ورود احساس قرابت با مکان به وجود میآید و نه تنها فرد احساس دوری نمیکند بلکه فرم ها و تناسبات آن برای ما روشن و خودی است و هنر معماری مدرن ایرانی را به نمایش میگذارد. وی یکی از شاخصه های معماری کتابخانه ملی را سادگی آن دانست و اظهار داشت: معماری این بنا بر خلاف نمونه های فاخر معماری ایران مانند کاخ عالیقاپو و مسجد اصفهان تزئینات زیادی ندارد و این همان خلوصی است که در معماری مدرن وجود دارد چراکه معماری مدرن به دنبال زرق وبرق نیست.معماری مدرن ،ورای مصالح مدرن است عضو انجمن مفاخر معماری ایران با تفاوت قائل شدن بین معماری مدرن و مصالح مدرن گفت: استفاده از مصالح و تکنولوژی مدرن در ساختن بنا مانند ترکیب بتن و شیشه، روی پیلوت ساخته شدن بنا و یا جدا بودن دیواره از ستون ها شاخصه های ساختمان مدرن است نه معماری مدرن. معنای معماری مدرن ورای مصالح مدرن است به این معنی که در معماری مدرن انسان در پلان اول طراحی قرار میگیرد. وی شروع معماری مدرن را همزمان با به رسیمت شناخته شدن فردیت انسان دانست. مدیر پروژه و طراح موزه معماری و شهرسازی بوشهر با بیان اینکه زندگی در دنیای معاصر، سبک معماری را نیز مدرن کرده است، گفت: یک معمار مجبور است که مدرن باشد و درواقع در دنیای امروز معمار سنتی وجود ندارد، تنها تفاوت در بین معماران این است که معمار میتواند ریشه های خود را داشته باشد و بر اساس آن معماری را انجام دهد یا گسیخته از ریشه های خود عمل کند.عضو هیئت مؤسس و مدیره «موسسه مطالعاتی جهانبان ایرانی» در پاسخ به این سؤال خبرنگار پیام ساختمان مبنی بر اینکه علاوه بر کتابخانه ملی آیا بنای دیگری در تهران وجود دارد که بر اساس معماری مدرن ساخته شده باشد، گفت: برج آزادی از جهات بسیاری یکی از برجسته ترین نمونه های معماری معاصر است. چندلایه بودن این برج خطوطی که از زمین کنده شده و به مرور با شیب تند حرکت میکند و به آسمان میرسد و همدیگر را قطع نمیکنند، یکی از استعاره های مهم معماری مدرن در جهان است که ربطی به ارتفاع ندارد و خطوطی که از زمین به طرف آسمان حرکت میکند همان روح اعتلا و رو به آسمان داشتن یعنی اوج گرفتن است که در مدرنیسم جریان دارد.برج میلاد ساختمان مدرن است نه معماری مدرن مرباغی در ادامه با تفاوت قائل شدن بین ساختمان مدرن و معماری مدرن از برج میلاد به عنوان یک ساختمان مدرن و برج آزادی به عنوان یک معماری مدرن یاد کرد و افزود : برج میلاد هرچند ارتفاع بسیار زیادی دارد اما نمیتوان آن را یک معماری مدرن دانست .وی در ادامه از برج میلاد به عنوان یک ساختمان مدرن یاد کرد و ادامه داد: برج میلاد بهیقین ساختمان مدرن است چراکه ساختن آن یک تجربه بسیار مهم در زمینه ساختمان سازی است که اهمیت بسیار زیادی به دلیل وجود ابزار و تجهیزات مدرن و آسانسورهای مدرن دارد.عضو انجمن مفاخر معماری ایران اظهار داشت: الگوبرداری از سبک یک ساختمان مدرن و پیاده کردن آن در یکی از تپه های تهران، تنها ساختمان سازی است و تلاش برای معادل سازی و اینکه چطور ستون فقرات این سازه را پیاده کنیم، ربطی به معماری معاصر ندارد. وی به منظور مقایسه معماری معاصر و ساختمان سازی معاصر، فارسی صحبت کردن یک فرد عامی و سعدی را مثال زد و این سؤال را مطرح کرد که: آیا متنی که یک شاعر ارزنده و بنام میسراید با صحبت عادی یک فرد یکسان است؟ هرچند هر دو از زبان فارسی برای بیان مطالب استفاده میکنند. معماری و ساختمان سازی نیز این گونه است. میتوان دستور ساخت یک آپارتمان چندطبقه ای که روبه قبله و پنجره های آن سه جداره باشد و انرژی و ذخیره انرژی در آن رعایت شود و یا حتی میتوان ساختمانی شیشه ای در قلب بیابان های عربستان ساخت که بسیار خنک باشد اما وقتی گفته میشود یک خانه بسازید که باصفا باشد آنجاست که معماری شروع میشود . نویسنده کتاب « اِلیفِ کتابِ (در شرفِ انتشارِ) معماریِ بوشهر، پایه های معماری مدرن ایران » خاطرنشان کرد: تهران امروز مرکز بناهای ناشناخته سبک معماری مدرن است و نقش رسانه ها در شناساندن این بناها بسیار پررنگ میباشد.
انتهای خبر/پیام ساختمان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :