menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

ارگونومی در خدمت معماری (قسمت دوم )

به طور کلی بیان میشود که عناصر در یک فضا به سه دسته عمده تقسیم میشوند:1.عناصری که بیشترین هدف به کارگیری آنها در محیط،کاربردی است و نتیجتا نقش کلیدی و خاصی را در طراحی فضای داخلی ایفا نمیکنند در صورتی که ایفای این نقش یکی از وظایف مهم آنها میباشد.2. عناصری که همزمان هم کاربردی و هم دکوراسیونی هستند از آن جمله مبلمان (با توجه به استانداردهای آرگونومیک مانند پرده، فرش و غیره میتوان اشاره کرد یعنی به همان میزان که نحوه کاربرد آنها مورد توجه باید قرار گیرد شکل و فرم ظاهری رنک، راحتی آن طرح و عناصر بصری (که مربوط میشود به جزئیات آرگونومی) توجه آنها نیزاز اهمیت بسزائی برخوردار است .3. عناصری که بیشترین نقش دکوراسیونی و تزئینی را در فضا بر عهده دارند (به خصوص اگر از تزئینات سنتی و فرهنگی منطقهای استفاده شود جاذبههای بر بازدیدکنندگان و میهمانان و گردشگران خواهد داشت). در بررسی انگیزه انتخاب هر یک از عناصر فوق برای محیط مورد نظر درمییابیم که اگر چه ممکن است نبود برخی از آنها خللی در فضا ایجاد نکند ولی وجود کاربردی آنها در طراحی داخل فضا کمک بسیار میکند در واقع آنها مکمل دکوراسیون دیگر لوازم محسوب میشوند و نتیجتاً از دیدگاه روانی تأثیر مثبت و اثربخشی بر روی روان استفادهکنندهها دارند.نگاهی به زیباسازی و تاریخچه طراحی ارگونومی دکوراسیون داخلی در لغتنامه بزرگ اکسفورد دکوراسیون داخلی و به طور کلی دکوراسیون عبارت است از هماهنگ سازی طراحی شده برای نمایش و جلوهدادن رنگها، اجناس، اشیاء در یک یا ساختمان به صورت کاملاً هنرمندانه که بتواند تمامی افراد بازدید کننده را به سوی خود جلب کند. بنابراین این همگی ما زمانی که خانه خود را تزئین میکنیم یعنی طراحی را به صورت ارگونومی بارور میسازیم؛ درباره بهترین چیدمان مبلمان و اشیاء دیگر فکر میکنیم در اصل نقش یک دکوراتیور را بر عهده میگیریم با این همه دکوراسیون همانند سایر هنرها دارای سبک و ریزهکاری مختص به خود میباشد که چگونگی ارائه آن نشاندهنده ذوق و هنر دکوراتیو میباشد.تاریخچه دکوراسیون داخلی علاقه انسان به تزئین و آرایش محل زندگی تازه نیست یعنی این احتمال وجود دارد که نقاشیهای دوران غارنشینی، سوای مسئله اطلاعرسانی نقش تزئینی داشتهاند.هاوارد کارتر باستانشناس بریتانیائی هنگامی که در سال 1922 نقاب طلای خالص جواهرات ظریف و اشیاء تزئینی را در کنار جسد و در داخل مقبره تو تنخامون قرار داده شده بود گشود بینشی وسیع درباره چگونگی زندگی مصریان و علاقه آنان به تزئینات و طراحی را در اختیار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجوی دنبالهدار و منجر به تجلی یافتن شکوه سبک اولیه مصری شد. حفاریهای اولیه نشان می دهد که ندارترین و بینواترین خدمتکاران مصری هم لوازم روزمره خانه شان را تزئین میکردهاند؛ امری که بر اثر استانداردهای فعلی در خور توجه است. اینکه مصریان هرگز به راحتی رازهای خود را بر ملا نمیکردند به همین روی مشخص نیست که دقیقاً علاقه و انگیزه آنان برای طراحی از کجا سرچشمه گرفته است. فرضیه ها و استدلالهای مستمر در این زمینه مطرح شده است که سبک های آغازین طراحی از مصر نشأت گرفته است. به طور خلاصه می توان گفت که تاریخ ارگونومی با طراحی از قدیم الایام در یکدیگر ادغام شدهاند. اصول طراحی با هدف استفاده بهینه از فضا طبق اصول طراحی ارگونومی به 5 عنوان زیر تقسیم بندی میشوند که در طراحی داخلی در فضاهای مورد استفاده قرار میگیرد .1.مبلمان کارآمد 2. رنگ 3. پانلهای متحرک 4. محدودیت ها 5. ایجاد ارتباط بصری با فضای بیرون این تقسیمبندی هرگز نماینده استفاده از تقسیم بندیهای دیگر نمیشود.مبلمان کارآمد همیشه در خانه تعدادی اشیاء متحرک وجود دارد. مبلمان، آثار هنری، کلکسیون ها و سایر وسایل و تجهیزاتی که در خانه تعدادی از آنها استفاده میشوند. این وسایل به خانه شخصیت داده و باعث آن می-شوند که توجه به آنها از هر زمان بیشتر شود.رنگباید توجه داشت که نقش رنگها در هماهنگی عناصر و المان های نورانی مخفی نورهای رنگی موضعی یا عمومی انکار ناپذیر است.هویت بخشی به فضا با استفاده از صفحات متحرک بی شک انعطافپذیری فضائی از مهمترین ویژگی های طراحی خانههای کوچک است. یکی از بهترین روشهای رایج دستیافتن به انعطاف پذیری و متحرک کردن دیوارها و جداکننده های داخلی است. البته این کار نه فقط به منظور خلق فضائی بزرگتر است بلکه فضائی با کارایی بهتر برای تمامی عملکردهای خانه انجام میشود اغلب این جداکننده ها پانلهای توری هستند که روی ریلها میلغزند و به آسانی از طرفی به طرف دیگر در حرکت هستند. پانلهای متحرک المان های مهمی در ترکیب بندی و طراحی خانه های کوچک میتوانند باشند.محدودیتها از روشهای موثر در حل مسئله آرایش فضاهای کوچک، ساده کردن طراحی اراگونومی است.ایجاد فضاهای بصری با فضای بیرون احساس گشایش و فراخی در فضاهای کوچک بیشتر از طریق یک ارتباط عملکردی و بصری دائمی موجب میشود فضای بیرونی بخش جدائی ناپذیر خانه باشد. روشهای مختلفی برای فراهم کردن امتداد بصری فضا از داخل به خارج وجود دارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 214

فهرست مطالب شماره 214

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×