menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

نخستین خانه ایرانی در اروپا

نیما و سینا کیوانی که سال گذشته با پروژه ارسی خانه ، مدال برنز جایزه جهانی طراحی را کسب کردند، امسال هم با پروژه مهرخانه موفق به کسب مدال نقره این رویداد جهانی شدند. نیما و سینا کیوانی معماران جوان ایرانی در مشارکت و همکاری با شرکت Persian Primavera به سرپرستی سولماز فولادی از کشور اکراین با الهام از فرهنگ ایرانی و آیین مهرپرستی، پروژه ای را تحت عنوان مهرخانه در کشور اکراین طراحی و اجرا کردند که موفق به کسب مدال نقره مسابقه جهانی A Design Awards از کشور ایتالیا شد. مهندس کیوانی درباره مهرخانه می گوید: در طراحی این خانه ما 2 نکته را در کانسپت طراحی در نظر گرفتیم. یکی علاقه کارفرما به فرهنگ و تمدن باستانی ایران و میتراییسم و خورشید و دیگری آرتیست بودن ایشان. با توجه به محدودیت بودجه، ما سعی در خلق فضایی مینیمال، ارزان ولی با حس فضایی هنری و ایرانی برگرفته از نشانه های مربوط به خورشید و میتراییسم داشتیم. در این راستا سبک معماری لافت برای طراحی انتخاب شد و با استفاده از بتن اکسپوز، میلگرد و آهن اکسیدشده به طراحی فضا پرداختیم. در این طراحی با استفاده از متریالهایی مانند آجر، چوب و استفاده از نور، سعی شد حس مطلوب و گرمای لازم به اتمسفر فضای مسکونی بخشیده شود. در کلیت طراحی فضا خلوص حجمی و تناسبات هندسی به شکل ساده به کار رفت. یکی از اساسی ترین آیتم های طراحی، پله موجود در فضای هال و نشیمن است که می توان از آن به عنوان یک المان فلسفی در طراحی پروژه نام برد که با الهام از فضای مهرابه ها و زیگوراتها طراحی شده و نشانه ای از کمال و صعود به مرتبه بالاتر و نزدیک تر شدن به خورشید است. خورشید سمبل نور، نور سمبل آگاهی است و با هر پله که بالاتر می روید به خورشید و درنتیجه به روشنی و آگاهی نزدیک تر می شوید. هنرمند برای خلق اثر خود نیاز به آگاهی و خلاقیت دارد و این تنها با پیشرفت اندیشه ممکن است. جهت قرارگیری و صعود پله هم به سمت شرق و طلوع خورشید است. در طراحی لوسترها و چراغ های روشنایی هم از کانسپت خورشید یعنی فرم مثلثی نشات گرفته از شکل هندسی خورشید محاط به 12 ضلعی منتظم در معماری سنتی ایران استفاده شد. در بخشی از سقف همان فرم های مثلثی و هرمی مورداشاره به گونه ای استفاده شده که مانند امتداد تشعشع نور است که از سقف عبور کرده و به داخل تابیده و نشانه ای از این است که هیچ مانعی حتی دیوار بتنی هم نمی تواند جلوی آگاهی و اندیشه را بگیرد. در دیزاین فضا از قدیمی ترین طرح حجاری سنگی خورشید کشف شده به صورت تابلوی نورانی استفاده شده است. در طراحی مبلمان منزل بتن و میلگرد همسو با کانسپت طراحی بکار رفته است و این در تمام صندلی ها، میز و سایر مبلمان دیده می شود. در فضای آشپزخانه نیز همان کانسپت بتن حتی در طراحی کابینت دیده می شود ولی در کنار آن با استفاده از کاشی شیشه ای فیروزه ای با الهام از معماری سنتی ایران، حس مکان سنتی ایرانی داده شده است. با توجه به نقش گیاه در معماری سنتی ایران در بخش های مختلف، حتی به صورت آویز از سقف مقابل آشپزخانه به گیاه پرداخته شده است. فضای روبروی آشپزخانه در کنار پنجره یک گوشه دنج با متریال چوب و گیاه طراحی شد که منظر زیبایی در هنگام غروب خورشید دارد. یک اتاق از خانه نیز به فضای کار و جلسات هنرمند اختصاص یافت که بسیار ساده طراحی شد. در طراحی آباژور موجود در آن هم از بتن به ساده ترین شکل ولی با پترن استفاده شد. در فضای اتاق خواب هم با متریال های ارزان بتن، میلگرد و چوب بازیافتی طراحی معماری داخلی انجام شده است. درعین حال حس آرامش بخش موردنیاز فضای اتاق خواب، کاملا در طراحی و رنگ ها لحاظ شده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 304

فهرست مطالب شماره 304

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×