مجسمه های امروزی زشت سازی است نه زیبسازی
نشان تانیک هنرمند مجسمه ساز و سازنده مجسمه های حمام گنجعلی خان کرمان عاشق هنر قدیم است و می گوید: امروزه برخی از آثار و مجسمه های سطح شهر تهران مصداق زشت سازی است نه زیباسازی! رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران؛ شهرام مریخی، معاون صنایع دستی استان تهران و جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت سال نو میلادی با نشان تانیک، استاد مجسمه ساز و پیکره ساز دیدار و گفت وگو کردند. تانیک در این دیدار گرم و صمیمی در خانه ای در خیابان جامی از خاطرات ساخت مجسمه های موزه گنجعلی خان و ساخت مجسمه استاد شهریار، مشکلات و دغدغه های خود در طول سال ها فعالیت در حوزه مجسمه سازی و مشکلاتی که این روزها هنر مجسمه سازی با آنها روبه روست سخن گفت. وی در این دیدار تصاویری از مجسمه های موزه گنجعلی خان، آثاری از موزه عبرت و تقدیرنامه های خود را در یک آلبومی گردآوری کرده و به خبرنگاران و مسئولان نشان داد. در این آلبوم زمانی که به تصاویر آثاری از موزه گنجعلی خان کرمان می رسیم، تانیک خاطرات ساخت این مجسمه ها را بازگو می کند. این استاد مجسمه سازی می گوید: متأسفانه امروز هرکسی سلامی داده و یک لیوان آبی دست ما داده می گوید که این موزه را من ساختم. چند روز پیش در نمایشگاه صنایع دستی جوانی 30 ساله که مرا نمی شناخت گفت که موزه گنجعلی خان کرمان را او ساخته، من به او گفتم که تو چند سال داری؟ گفت 30 سال، من هم به او گفتم معلوم است که تو انسان نابغه ای هستی زیرا 20 سال قبل از اینکه متولد بشوی این موزه را ساخته ای. این روزها این تقلب شایع شده است! استاد تانیک با اشاره به ساخت موزه گنجعلی خان کرمان افزود: سال 1349 این موزه را به صورت گروهی راه اندازی کردیم و مجسمه های این موزه را من و جمال میربابایی ساختیم. چند سال پیش برخی از مجسمه های گرمخانه موزه گنجعلی خان آسیب دیده بود که بعد از 40، 50 سال این مجسمه ها را بار دیگر من ساختم و تحویل موزه دادم. استاد تانیک با اشاره به ساخت مجسمه استاد شهریار افزود: مجسمه فرامرز پایور در موزه موسیقی، مجسمه های دکتر علی شریعتی، محمدجواد باهنر، محمدعلی رجایی در موزه عبرت و مجسمه کمال الملک در کاخ گلستان را نیز من ساختم که قرار بود مجسمه کمال الملک به برنز تبدیل شود اما به دلیل تغییرات مدیریتی این طرح متوقف شد. این استاد مجسمه سازی در پاسخ به این سؤال که چرا در حال حاضر سفارشی به هنرمندان مجسمه ساز داده نمی شود، گفت: در حال حاضر به چند دلیل سفارش نیست اول اینکه شهرداری تهران و تمامی سازمان های زیرمجموعه آن تمامی کارها را قبضه کرده اند. وی افزود: به عنوان مثال یکی از کارمندان شهرداری که اخراج شده، کارهای سفارش ساخت مجسمه توسط شهرداری را با در نظر گرفتن حق دلالی برای خود، به دانشجویان هنرهای تجسمی می دهد و این دانشجویان این آثار را کمتر از قیمت تعیین شده ارائه می کنند. استاد تانیک با انتقاد از ورود مجسمه هایی از کشور چین به ایران اظهار کرد: به عنوان مثال در شعب یکی از بانک ها در خیابان فرشته مجسمه سرباز هخامنشی و شیر نصب شده که این مجسمه ها از چین واردشده اما هیچ کدام از این مجسمه ها همچون مجسمه های ایرانی نیست و شیرهای این مجسمه شبیه اژدهای چین است. وی با اشاره به نصب مجسمه های شهری در اتوبان آزادگان و سایر نقاط شهر تهران، گفت: متأسفانه این مجسمه ها و آثار به اصطلاح مدرن مصداق زشت سازی هستند نه زیباسازی. این استاد مجسمه سازی افزود: در بعضی از دوران های تاریخی برخی از هنرها همچون مجسمه سازی و نقاشی یتیم شدند و مورد کم لطفی قرار گرفتند زیرا برخی معتقد بودند که مجسمه سازی نوعی بت سازی است و نقاشی نیز حرام است اما ایرانیان بت پرست نبودند و در ایران مجسمه ها برای نماد، احترام و یادآوری ساخته می شوند، متأسفانه این دیدگاه ها تاکنون نیز نتوانسته اند پاسخی برای این شبهه ها و نظریه ها بیابند. استاد تانیک با اشاره به سخنان یکی از مسئولان مبنی بر اینکه ملت ایران قبل از اسلام تمدن نداشتند، گفت: این سخنان قلب انسان را به درد می آورد درصورتی که زمان آشنایی اروپاییان با هنر ایران مربوط به قبل از اسلام است و در تمدن اسلامی نیز شاهکارهایی خلق شده که باید آن را به جهانیان معرفی کرد و نشان داد اما متأسفانه در حال حاضر تبلیغات ما بسیار ضعیف است. وی با اشاره به آثاری از استاد کاتوزیان افزود: به نظر من آثار این هنرمند شاهکار است و هیچ هنرمند اروپایی هرگز نمی تواند یک خط از آثار کاتوزیان را بکشد، اگر اروپاییان چنین هنرمندی را داشتند تبلیغات گسترده ای برای معرفی آثار او انجام می دادند. استاد تانیک درباره ترویج آثار و مجسمه های مدرن در سطح شهر تهران و آثار نقاشی به شیوه رئال در شرایط فعلی گفت: استعمار جنبه های مختلف دارد و با راه های مختلف بین مردم نفوذ می کند و یکی از این راه های استعمار در رژیم قبل ساختن موزه هنرهای معاصر تهران و تبلیغ هنرهای معاصر بود. این استاد مجسمه سازی اظهار کرد: در حال حاضر هر فردی چهارتا خط کج می کشد می گوید سبک جدید است و زمانی که به او می گویی، هدف از کشیدن این اثر چه بود؟ می گوید که هر چه شما فکر کنید درصورتی که هرکسی، اثری را با ایده و فکر خود خلق می کند و با فکر و ایده فرد دیگر کاری ندارد. وی گفت: ملت ایران بهترین ملت دنیا است و دارای بهترین ویژگی ها، هنرها و امکانات است ؛ در آمریکا مردم فکر ندارند و این سرمایه دار است که به مردم چگونه زندگی کردن و رفتار کردن را می آموزد که ما هم متأسفانه به تدریج به این مرحله می رسیم. رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این دیدار گفت: تلاش می کنیم تا شرایطی برای ملاقات استاد تانیک با مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران فراهم شود تا ایشان بتوانند نقطه نظرات و دیدگاه های خود را درباره مجسمه های شهری مطرح کنند. وی افزود: در حال حاضر تعاملات خوبی با شهرداری تهران در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برقرار کردیم تا با کمک شهرداری تهران مکان هایی را برای برپایی بازارچه های موقت و دائم صنایع دستی ایجاد کنیم. خسروآبادی با بیان اینکه معتقدیم که هنوز هم نتوانسته ایم از هنرهای سنتی خود استفاده شایسته ای کنیم، گفت: در تلاشیم که واردات در حوزه هنرهای سنتی و دستی را محدود و امکاناتی را برای توسعه این هنر فراهم کنیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اظهار امیدواری کرد که با نظرات پیشکسوتان صنایع دستی و راهنمایی های آنان اقدامات شایسته ای در توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی انجام شود.
انتهای خبر/پیام ساختمان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :