menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

طراحی آینده با معماری نیوفوتوریسم

در مصاحبه اختصاصی پیام ساختمان با مهندس کوثری مطرح شد: فوتوریسم؛ نیامده رها شد فوتوریسم به طور کلی یک سبک هنری است و پس از اعلام بیانیه این سبک، شاخه های مختلف ادبیات و هنر به آن گرویده اند. معماری که شاخه ای از هنر محسوب می شود، از این امر مستثنی نیست و در برخی از جنبه های خود از سبک فوتوریسم بهره برده است. مهندس هوتن کوثری حقیقی، کارشناس ارشد معماری و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، در زمینه سبک محجور فوتوریسم در معماری، نظرات و ایده های جالبی دارد. کوثری در تشریح سبک فوتوریسم اظهار داشت: فوتوریسم در سال 1909 میلادی مقارن با 1287 هجری شمسی شکل گرفت که یک سال بعد از آن احمد شاه قاجار در ایران به سلطنت رسید. مقایسه شرایط متفاوت جامعه ایتالیا با جامعه سنتی ایران از یک سو و عدم وجود ابزار های رسانه ای مناسب از سوی دیگر باعث شد که در آن زمان انتقال دستاوردهای فوتوریسم از جامعه مبدا ایتالیا به جامعه مقصد یعنی ایران به خوبی صورت نگیرد. به طور عمومی فوتوریست ها خواهان تسلط کامل بر طبیعت هستند. از دیگر ویژگی های آثار فوتوریسم در تمام شاخه های هنری و همچنین معماری تاریخ ستیزی و تاریخ زدایی است و شاید همین امر سبب شد که در طول سالیان این سبک در معماری جای زیادی را برای خود باز نکند. به هر حال در دهه های گذشته، معماران فوتوریست هم تا جایی که فناوری ها و ماشین آلات به آنها اجازه می داد، چنین ویژگی هایی را در آثار خود خلق کردند. وی در ادامه با اشاره به اینکه سبک فوتوریسم در معماری پس از جنگ جهانی دوم رو به افول نهاد و نسل بعد معماران آن را دستخوش تغییراتی کردند، اظهار داشت: معمارانی که پس از جنگ جهانی دوم برسر کار آمدند، مبانی نظری فوتوریسم را تا حد زیادی کنار گذاشتند و فقط فناوری های نوین، استفاده از خطوط پرتحرک در طراحی و تضاد در فرم را در آثار فوتوریستی خود حفظ کردند. این مدرس دانشگاه اظهار داشت: تنها تاثیر غیر مستقیم فوتوریسم در ایران را می توان ایجاد خیابان های جدید در بافت قدیم کهن شهرهای تاریخی در دوران پهلوی اول و از میان رفتن اصالت بافت وچند پاره کردن آن دانست. (مشابه آنچه پیشتر در ایتالیا اتفاق افتاد). فوتوریسم با پایان جنگ جهانی دوم عملا از گردونه خارج شد. مهندس کوثری با یادآوری اینکه از جمله بناهای معروف سبک فوتوریسم کارخانه لی گوتی در شهر تورین ایتالیا (1934) و ایستگاه قطار مریم مقدس نولا در شهر فلورانس ایتالیاست، گفت: شرایط امروزی ایران و حتی جهان نیز از لحاظ اجتماعی و فرهنگی طوری است که بسترهای تاریخی، فرهنگی و زیست محیطی به شدت مورد توجه دوباره قرار گرفته است و این امر زمینه مناسبی برای ظهور مجدد افکار فوتوریستی در چهارچوب های نخستین آن نیست. البته یک طراح خلاق ایتالیایی به نام ویتو دیباری فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کرده است. مهندس کوثری حقیقی در نهایت با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز بحث آینده پژوهی نه در تقابل با تاریخ بلکه در امتداد آن مطرح شده است، اظهار داشت: کتابی تحت عنوان طراحی آیندهدر سال 2007 انتشار یافته است که بیانگر حرکت های جدی در زمینه معماری نیو فوتوریسم در سالهای آتی است. امروزه به کمک فناوری های رایانه ای طرح های متهورانه فوتوریسم را بهتر می توان اجرا کرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 242

فهرست مطالب شماره 242

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×