آخرین نشست گفتمان هنر و معماری در سال 94
آخرین نشست گفتمان هنر و معماری در سال 94 یکصد و نود و هفتمین گفتمان هنر و معماری توسط انجمن مفاخر معماری ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، در این نشست ها تاکنون 47 اثر برتر معماری ایران معرفی شده اند که آثار و بناهای ماندگاری ارائه شده در آنها، برای اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان ناشناخته یا فراموش شده بوده اند. با گذری بر موضوعات مطرح شده در این نشست ها امروز به جرأت و با اطمینان می توان گفت در این سرزمین، در همین چند دهه گذشته، معماری های ماندگار زیادی خلق شده اند که لازم است به معرفی آنها پرداخته شود. براساس این گزارش، یکصد و نود و هفتمین گفتمان هنر و معماری در ادامه سلسله نشست های یکصد معمار یکصد انتخاب، روز چهارشنبه، 19 اسفند در تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر تهران برگزار شد. در این نشست، معماران و آثار منتخب آنها توسط مهندس ناصری، مهندس فروغمند اعرابی، مهندس زمانی، مهندس حایری، مهندس اخلاص پور، خانم مهندس کشاورزی و خانم دکتر یلدا بررسی و معرفی شدند. چاپ و انتشار کتاب یکصد معمار، یکصد انتخاب در حاشیه نشستِ ششم، برنامه کتاب برای کتاب نیز کلید خورد. در این برنامه کتاب های مناسب که توسط سخنرانان معرفی شده بود به معرض نمایش و فروش گذاشته شد. به گفته مسئولان برگزاری این نشست ها، تلاش مستمر برای تدوین تدریجی و مداوم متن های سخنرانی های انجام شده تا کنون ادامه دارد و انرژی فراوانی برای تبدیل متن های سخنرانی به متن های مدون صرف می شود. انتظار می رود با تدوین آنها، در پایان این نشست ها، آمادگی کامل برای چاپ و انتشار کتاب یکصد معمار، یکصد انتخاب به وجود آید. در این نشست، ابتدا مهندس مرباغی به عنوان دبیر جلسه ضمن تبریک روز جهانی زن، برای بانوان حاضر در سالن آرزوی موفقیت و سلامتی کرد و پس از آن با اشاره به روز درختکاری، از حاضران درخواست کرد برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست بیشتر تلاش کنند. مهندس ناصری به عنوان اولین سخنران به معرفی استاد شیخ زین الدین و آثار وی پرداخت. از جمله بناهایی که معرفی شد؛ مجموعه مسکونی داریوش در کامرانیه تهران، سفارت ایران در ژاپن بود و در نهایت طراحی و اجرای ساختمان مهمانسرای حافظیه سعدآباد که برترین اثر استاد زین الدین محسوب می شود به تفصیل بررسی و معرفی شد. مهندس زمانی در ادامه این جلسه یک خانه مسکونی در کرمانشاه را معرفی کرد. این خانه مسکونی را مهندس رضا نجفیان، به کمک همکاران خود و با تلفیق رنگ چوب و رنگ سفید طراحی و ساخته است. ویژگی مهم این ساختمان ساخت دو طبقه روی همکف، نه تراکم و پیلوت است و طوری طراحی شده که بتوان طبقات آن را افزایش داد. در ادامه مهندس فروغمند ساختمان بانک سپه واقع در مجموعه حفاظت شده نقش جهان را معرفی کرد که توسط وارطان و تحت تأثیر معماری ایرانی ساخته شد. این معمار در دوره معماری مدرن تحصیل و فعالیت کرده یعنی زمانی که تزیینات در ساختمان مورد نکوهش قرار داشت. فروغمند اظهار داشت: وقتی برای مرمت وارد این ساختمان شدیم، نکته ای که توجه ما را جلب کرد این بود که ساختمان بانک بر مبنای دایره بوده و در تمام طبقات بر این دایره بودن تأکید شده بود که پس از بررسی متوجه شدیم این ساختمان درواقع اولین اتوبانک ایرانی بوده و مشتریان با خودرو وارد بانک شده امور بانکی خود را انجام داده و خارج می شدند و به این دلیل حرکت دایره ای در تمام بخش های ساختمان حفظ شده بود. وی افزود: همه اجزا و نکات ریزی که وارطان در این ساختمان به کار گرفته، عناصری از معماری مدرن بوده و مدام از به کارگیری تزئینات پرهیز داشته اما ناگهان با سقف گنبدی شکل این ساختمان که از کاشی معرق پوشیده شده بود، مواجه شدیم که باعث شگفتی بود، اما وقتی به پشت بام این عمارت رفتیم اولین چیزی که توجه هر بیننده را جلب می کرد گنبد زیبای فیروزه ای مسجد شیخ لطف الله بود و آنجا بود که متوجه شدیم وارطان چگونه و چرا از کاشی معرق و تحت تأثیر این هنر ایرانی قرار گرفته است. استفاده از کاشی با رنگ های شاد و زیبا خانم دکتر یلدا نیز به معرفی مهندس محمدرضا قانعی و آثار وی پرداخت و گفت: قانعی در به کارگیری از کاشی های ایرانی مرزهایی را رد کرده و حرفی برای گفتن دارد. بازی با نور، استفاده از کاشی با رنگ های شاد و زیبا در اغلب آثار وی دیده می شود. این معمار همواره در آثار خود نشانه های معماری قدیم را در نظر داشته به دنبال بازی جویی در معماری است. وی تأکید کرد: قانعی با خرید یکی از خانه های صفوی در اصفهان و مرمت آن با تمام ارسی ها و شیشه های رنگی و حتی سقف آن خانه، یک بنای قدیمی را به زیباترین دفتر کار معماری در ایران تبدیل کرده است. دکتر یلدا ضمن معرفی آثار قانعی، به شرح کامل معماری کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان پرداخته هنرنمایی این معمار را در این بنا به تصویر کشید. احساس رهاشدگی در مقبره خیام نیشابوری در ادامه مهندس اخلاص پور به نقد آموزش معماری درحال حاضر پرداخت و با نمایش فیلم کوتاهی از فعالیت های دکتر فلامکی وی را به حاضران بیشتر معرفی کرد. معماری مدرن و ساخت مسکن متراکم در شهر کرمان بدون جداشدن از زمین را از ویژگی طراحی فلامکی دانست. پس از آن مهندس حایری به معرفی مقبره خیام نیشابوری پرداخت و گفت: این بنا توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد. چهارطاقی بودن و احساس رهاشدگی در این بنا بیش از هر چیز به چشم می خورد. این معمار نه تنها در حوزه ساخت و آموزش صاحب سبک بوده بلکه در انتخاب مصالح و جزییات معماری نیز بی نظیر بود و در بنای خیام به بهترین شکل هنر خود را به نمایش گذاشت. در پایان نیز بنای دبیرستان فیروزبهرام توسط خانم مهندس کشاورزی معرفی شد. این بنای قدیمی و ساده از استحکام فوق العاده ای برخوردار بوده و شهرت آن به سبب تحصیل بزرگان و دانشمندان بنام ایرانی در آن است. این دبیرستان اکنون در خیابان میرزا کوچک خان تهران به همان شکل و با اندکی مرمت همچنان پابرجاست. در حاشیه برگزاری این نشست نشریه پیام ساختمان بین حاضران توزیع شد که از استقبال خوبی برخوردار بود.
انتهای خبر/پیام ساختمان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :