menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

خالق بناهای تندیس وار

اُگری یکی از بهترین معمارانی است که کارهای او معماری معاصر را تعریف می کند. از ساختمان های معروف او می توان تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس، خانه رقصان در پراگ، و موزه گوگنهایم بیلبائو را نام برد. همچنین به دو نمونه از طرح های فضاهای نمایشگاهی و هنری ازجمله دفتر کار دانزیگر به مثابه مینیمم احجام بسته در شهر و دیوس نمایان گر درکی دینامیکی از فرم ذوزنقه می توان اشاره داشت. فرانک اُگری معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی تبار است. او در سال 1929 میلادی در شهر تورنتوی کانادا متولد شد. او بلافاصله پس از جنگ دوم جهانی کانادا را ترک کرد و با خانواده اش در لوس آنجلس اقامت گزید. اگری در ابتدا هنر را انتخاب کرد سپس با تغییر رشته تحصیلی در سال 1954 در معماری فارغ التحصیل شد. کمی بعد، حین خدمت سربازی در جورجیا پروژه هایی را مطابق الگوهای معمار معروف به نام رایت طراحی کرد و آثار کوچکی را با استفاده از باقی مانده ابزار ساده ای که طی دوران نوجوانی اش در مصالح فروشی پدربزرگش می فروخت به مرحله اجرا رسانید. گروئن در دفتر معماری آبرومند و معتبر خود عملیات اجرایی صدها طرح را برنامه ریزی نموده است و به معمار جوان پیشنهاد می کند که معماران دهه پنجاه را درزمینهٔ شهرسازی موردمطالعه و بررسی عمیق قرار دهد.اگری 27 ساله که در دانشکده طراحی هاروارد است، در نوستون کاری نمی یابد. در سال 1958 به دفتر گروئن بازمی گردد. برای گذر از حالت سکون و شرایطی که دورنمای پیشرفتی اندک را نشان می دهد به همراه تمامی اعضا خانواده به پاریس نقل مکان می نماید. او برای یک سال نزد معمار آندره موند کار می کند و مدتی را نیز در سفر می گذراند و با آخرین دو اثر لوکوربوزیه آشنا می شود. لاتورت و مخصوصاً رون شام که همراه با کلیساهای رومنی فرانسوی و آلمانی، به مجموعه درس های فراگرفته اش وارد می شوند. بازگشت او به لوس آنجلس تحولی بزرگ به شمار می آید و در سال 1962 یک دفتر معماری به نام خودش باز می کند. کارهایش تقریباً به زودی قابل توجه و باکیفیت عالی می شوند. ساختمان ها در شروع از مشخصه های کلیدی سبک معماری رایت برخوردارند هرچند که در آن ها نشانه هایی از آثار برادران گرین و شیندلر نیز مشاهده می شوند. مغازه ها، تفکیک زمین ها، پروژه های مسکونی، دفاتر و تاترهای سرباز که تقریباً مشتمل بر سی طرح اجراشده می باشند. کوششی که به نحوی شایان مورد استقبال گروه حرفه ای آمریکا واقع شد چنانکه در سال 1974 در شمار اعضای AIA قرار گرفت. اگری در سال 1978 اجرای خانه ای را به پایان می رساند. شایستگی خانه مزبور در بازگشت آن به گذشته، بیش از یک قرن پیش است. طراح به یک پی ریزی دوباره می نگرد که ازنظر نیرو و شدت قابل مقایسه است با لویی کان در سی سال پیش در رم است. ویژگی سفرهای خلاق در اگری برابری معادله معماری نو خانه نو را به اثبات رسانیده است. مصالحی که غالباً در کارهای او مشاهده می شود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیک های رنگ شده، زنجیرها و کابل ها و فولاد و به کارگیری پانل های مشبک است. فرم های تیز گوشه دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می توان از عناصر ثابت کار گری دانست بناهای تندیس وار، فرم های منحنی، پلکان های خارجی، مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره های بی قاعده و مرکزگریز از نشانه های کارهای او می توان برشمرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 282

فهرست مطالب شماره 282

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×