menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

بافت های قدیمی در دوره پست مدرنیسم جای خود را به تک بناها دادند

ایرج اعتصام، پدر معماری معاصر ایران با تأکید بر اینکه رابطه ناگسستنی انسان، معماری و شهرسازی در طراحی شهری از گذشته تاکنون کاملاً مشهود و قابل درک است، گفت: این نوع از رابطه با توجه به گذر زمان و عوامل مهم تأثیرگذار در این حوزه اعم از جغرافیا، فرهنگ، اقتصاد و ... درجه بندی شده و موردبررسی قرار می گیرد. وی در همایش ملی معماری و شهرسازی از نظریه تا عمل در تشریح وضعیت معماری در ایران و سایر کشورهای جهان از زمان تمدن های اولیه، انقلاب صنعتی اروپا و عصر حاضر بیان کرد: در تمامی ادوار تاریخ، رابطه میان انسان، معماری و شهرسازی ارتباطی ناگسستنی و جدایی ناپذیر بوده است چراکه در طراحی شهری وجود هر سه رکن مهم و غیرقابل حذف است. اعتصام در ادامه در خصوص اثرات متقابل معماری و شهرسازی در سه برهه گذشته، حال و آینده بیان کرد: در تمدن های اولیه رابطه این سه محور کاملاً قابل درک و روشن بوده اما در حال حاضر توسعه شهری ضمن اینکه تا حد زیادی محیط قدیمی را حفظ کرده از طراحی بناها و محیط های میدانی و مدرن نیز بهره جسته است. به گفته این استاد دانشگاه پس از به رسمیت شناخته شدن دین مسیحیت ساخت کلیسا و معماری خاص آن در بسیاری از شهرها رواج پیداکرده و تصویر آن ها را تغییر داد که کلیسای فلورانس به عنوان یکی از مهم ترین این آثار به همراه بافت تاریخی و قدیمی اطرافش همچنان در ایتالیا جلوه نمایی می کند. وی با تأکید بر اینکه باوجود تغییر شهرها و ایجاد نیازهای شهری جدید نه تنها بافت شهری اطراف کلیسای فلورانس تاکنون حذف نشده بلکه تقویت و پایدار نیز شده است گفت: در ادامه این دوران و ظهور اسلام در قرن هفتم شاهد ورود معماری جدید دیگری در شهرها شدیم که مساجد به عنوان مهم ترین شاخص و المان آن محسوب می شود. پدر معماری معاصر ایران در ادامه سخنان خود گفت: در زمان کنونی و دوره پست مدرنیسم بافت های قدیمی شهرها در توسعه شهری جای خود را به تک بنا و ساختمان های مجزا داده اند که این مسئله علاوه بر تهران در بسیاری از شهرهای جهان دیده می شود. وی افزود: تهران در زمان سلطنت دوره قاجار با اجرایی ازجمله ارگ شاهی، بازار، مسجد و چهار محله قدیمی شکل گرفت و در زمان ناصرالدین شاه و بهره گیری از معماری پاریس در ساخت خیابان های مستقیم و طولانی گسترش یافت. اعتصام اضافه کرد: در ادامه ساخت میدان توپخانه و ساختمان های اطرافش که از انواع گوناگون هنر معماری در آن استفاده شده است ساخته و مورداستفاده قرار گرفت.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 298

فهرست مطالب شماره 298

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×