استاد بهروز مرباغی در گفتگو با پیام ساختمان
کتابخانه ملی شاهکار معماری مدرن
حضور بنای کتابخانه ملی بر روی تپه های عباس آباد برخلاف بعضی ساختمان ها که مانند زگیل بوده و هیچ ربطی به محیط ندارند، با توجه به محیط ساخته شده است.
حضور بنای کتابخانه ملی بر روی تپه های عباس آباد
برخلاف بعضی ساختمان ها که مانند زگیل بوده و هیچ ربطی به محیط ندارند، با توجه به
محیط ساخته شده است. در طراحی بنای کتابخانه ملی به تمامی مباحث سبک معماری
مدرن توجه شده و معماری این بنا با خط آسمان آن منطقه همچنین با خط آسمان کوه های
پشت آن سازگار است و خطوط افقی و خطوط نرم عمودی آن نشان می دهد که در طراحی این
بنا تمامی زوایای معماری رعایت شده است.
بهروز مرباغی ادامه داد: هنر معماری مدرن در حجم ها و فضا بندی های درست و منطقی این بنا به شکل کامل
دیده می شود و معماری فضای داخل بنا بر اساس سبک معماری مدرن ساخته شده است، به
شکلی که فضای داخل بناها بسیار خودمانی است و حس تعلق به مکان را در ذهن ایجاد می کند.
یعنی در بدو ورود احساس قرابت با مکان به وجود می آید و نه تنها فرد احساس دوری نمی کند
بلکه فرم ها
و تناسبات آن برای ما روشن و خودی است و هنر معماری مدرن ایرانی را به نمایش می گذارد.
وی یکی از شاخصه های معماری کتابخانه ملی را سادگی آن دانست
و اظهار داشت: معماری این بنا بر خلاف نمونه های
فاخر معماری ایران مانند کاخ عالی قاپو و
مسجد اصفهان تزئینات زیادی ندارد و این
همان خلوصی است که در معماری مدرن وجود دارد چراکه معماری مدرن به دنبال زرق وبرق
نیست.عضو انجمن مفاخر معماری ایران در پاسخ به این سؤال خبرنگار پیام
ساختمان مبنی بر اینکه علاوه بر کتابخانه ملی آیا شاخصه دیگری در تهران وجود دارد
که بر اساس معماری مدرن ساخته شده باشد؟ گفت: برج آزادی از جهات بسیاری یکی از برجسته ترین
نمونه های معماری معاصر است. چندلایه بودن این برج و معماری های خطوطی که از زمین کنده شده
و به مرور با شیب تند حرکت می کند و به آسمان می رسد و همدیگر را قطع نمی کنند،
یکی از استعاره های مهم معماری مدرن در جهان است که ربطی به ارتفاع ندارد. و خطوطی
که از زمین به طرف آسمان حرکت می کند همان روح اعتلا و رو به آسمان داشتن یعنی اوج
گرفتن است که در مدرنیسم جریان دارد.
انتهای خبر/پیام ساختمان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :