menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

یکصد و نود و هفتمین گفتمان هنر و معماری توسط انجمن مفاخر معماری ایران برگزار شد.

آخرین نشست گفتمان هنر و معماری

عکس شماره 4416 آخرین-نشست-گفتمان-هنر-و-معماری

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، این جلسه در ادامه سلسله نشست های یکصد معمار یکصد انتخاب، روز چهارشنبه، 19 اسفند در تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، این جلسه در ادامه سلسله نشست های یکصد معمار یکصد انتخاب، روز چهارشنبه، 19 اسفند در تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر تهران برگزار شد. براساس این گزارش، مهندس ناصری، مهندس فروغمند اعرابی، مهندس زمانی، مهندس حایری، مهندس اخلاص پور، خانم مهندس کشاورزی و خانم دکتریلدا معمار و آثار منتخب از نگاه خود را معرفی کردند. ابتدا مهندس مرباغی ضمن تبریک روز جهانی زن، به روز درختکاری اشاره کرد و از حاضرین درخواست کرد برای حفاظت از طبیعت تلاش کنند. مهندس ناصری به عنوان اولین سخنران به معرفی استاد شیخ زین الدین و آثار وی پرداخت. مجموعه مسکونی داریوش در کامرانیه تهران، سفارت ایران در ژاپن و مهمانسرای حافظیه سعدآباد از جمله آثاری بود که توسط مهندس زین الدین طراحی و اجرا شد. مهندس زمانی در ادامه یک خانه مسکونی در کرمانشاه را معرفی کرد که توسط مهندس رضا نجفیان، جوانی که طراحی و ساخت این پروژه را با کمک همکاران خود با تلفیق رنگ چوب و سفید اجرا کرد. ویژگی مهم این ساختمان ساخت دو طبقه روی همکف نه تراکم و پیلوت است. در ادامه مهندس فروغمند ساختمان بانک سپه واقع درمجموعه حفاظت شده نقش جهان را معرفی کرد که توسط وارطان و تحت تاثیر معماری ایرانی ساخته شد. این معمار در دوره معماری مدرن تحصیل و فعالیت کرده یعنی زمانی که تزیینات در ساختمان مورد نکوهش قرار داشت. فروغمند اظهار داشت: وقتی برای مرمت وارد این ساختمان شدیم، نکته ای که توجه ما را جلب کرد این بود که ساختمان بانک بر مبنای دایره بوده و در تمام طبقات بر این دایره بودن تاکید شده بود که پس از بررسی متوجه شدیم این ساختمان درواقع اولین اتوبانک ایرانی بوده و مشتریان با خودرو وارد بانک شده امور بانکی خود را انجام داده و خارج می شدند. وی افزود: همه اجزا و نکات ریزی که وارطان در این ساختمان به کار گرفته عناصری از معماری مدرن بوده و مدام از به کارگیری تزیینات پرهیز داشته اما ناگهان با سقف گنبدی شکل این ساختمان که از کاشی معرق پوشیده شده بود، مواجه شدیم. خانم دکتر یلدا نیز به معرفی مهندس محمد رضا قانعی و آثار وی پرداخت و گفت: قانعی در به کارگیری از کاشی مرزهایی را رد کرده و حرفی برای گفتن دارد. بازی با نور، استفاده از کاشی با رنگ های شاد و زیبا در اغلب آثارش دیده می شود. این معمار همواره در آثار خود نشانه های معماری قدیم را درنظر داشته به دنبال بازی جویی در معماری است. وی تاکید کرد: قانعی با خرید یکی از خانه های صفوی در اصفهان و مرمت آن با تمام ارسی ها و شیشه های رنگی و حتی سقف آن خانه، آن بنای قدیمی را به یکی از زیباترین دفتر کار معماری در ایران تبدیل کرده است. دکتر یلدا ضمن معرفی آثار قانعی، به شرح کامل معماری کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان پرداخته هنرنمایی این معمار را در این بنا به تصویر کشید. در ادامه مهندس اخلاص پور به نقد آموزش معماری در این دوره پرداخت و دکتر فلامکی را با نمایش فیلم کوتاهی از فعالیت های وی به حاضرین معرفی کرد. معماری مدرن و ساخت مسکن متراکم در شهر کرمان بدون جداشدن از زمین را از ویژگی فلامکی دانست. پس از آن مهندس حایری به معرفی مقبره خیام نیشابوری پرداخت و گفت: این بنا توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد. چهار طاقی بودن و احساس رهاشدگی در این بنا به چشم می خورد. این معمار نه تنها در حوزه ساخت و آموزش صاحب سبک بوده بلکه در انتخاب مصالح و جزییات معماری نیز بی نظیر بود. در پایان نیز بنای دبیرستان فیروزبهرام توسط خانم مهندس کشاورزی معرفی شد. این دبیرستان اکنون در خیابان میرزا کوچک خان تهران همچنان پابرجاست. آخرین شماره نشریه پیام ساختمان در این نشست بین حاضرین توزیع شد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×