menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

سلسله نشست های انجمن مفاخر معماری ایران

هشتمین نشست یکصد معمار یکصد انتخاب

عکس شماره 4965 هشتمین-نشست-یکصد-معمار-یکصد-انتخاب

نشست هشتم «یکصدمعمار، یکصد انتخاب» روز چهارشنبه 19 خرداد به اهتمام انجمن مفاخر معماری ایران در موزه هنرهای دینی امام علی )ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، در این نشست با معرفی تازه ترین کارهای معماران جوان و آثار نوستالژیک سال های سی و پنجاه دریچه های نوینی از مصادیق معماری با ارزش معاصر ایران برای مخاطبان باز شد. براساس این گزارش رضا کیانیان مهمان ویژه برنامه، با اشاره به این که مدتی در یک آتلیه معماری کار کرده، گفت وقتی در رشته تئاتر دانشگاه تهران ثبت نام کردم بیشتر وقتم را در کلاس های هنرهای تجسمی می گذراندم. در ادامه این نشست، بانک ملی ایران در رامسر اثر معمار ناشناس توسط هما ادیب زاده معرفی شد. ادیب زاده با بیان اینکه این بنا متعلق به سال های پنجاه، با پلاستیک حجمی راحت و منسجم، در عین حال شفاف است، گفت: مبانی نظری این بنا بانک را شفاف طراحی کرده، به مخاطب این اطمینان را می دهد که پولش در جایی پس انداز شده که کاملا شفاف و قابل کنترل است. همچنین سقف مسطح این بنا با گنبد روشندانِ آن موجب زیبایی ساختمان شده، از مزیت های اثر است. پس از آن «بازار چارسو، اثر محمد مجیدی» توسط رضا بهبهانی معرفی شد. بهبهانی گفت: باپیشینه ای که از فروشگاه های بزرگ اولیه داریم، مثل فروشگاه پلاسکو، پاساژ آلومینیوم و تداوم ساخت پاساژ هایی که در آن ها تنها به فکر حداکثر تراکم و تعدد مغازه هستند، هنرمند جوانی پیدا شد بازار چارسو را طراحی و ساخت که هم فروشگاهی بزرگ است و هم فضاییب رای لذت و زندگی. در ادامه چهارصد دستگاه نیروی هوایی، اثر» علی صادق» را سیدمحسن حبیبی معرفی کرد. حبیبی افزود: در اولین روزهایی که سامانه لوله کشی آب شهری در تهران شروع به کار می کند، مجموعه ای از چهارصد خانه دوطبقه در خیابان نیروی هوایی طراحی و ساخته می شود که مصداق نخستین مجموعه سازه های مدرن ایرانی است. این مجموعه درواقع فضایی دلنشین و ایرانی، با مفهوم زندگی شهری در جامعه ای مدرن است. سپس موزه مردم شناسی بندرعباس، اثر شهاب الدین ارفعی « در بم کرمان با معرفی داراب دیبا انجام شد. داراب دیبا گفت: اگر در پی معرفی معماران و معماری مولف هستیم، شهاب الدین ارفعی یکی از شاخص ترین ها است. موزه مردم شناسی هرمزگان، با استناد به ذخایر ارزشمند بومی منطقه و دانش بالای معماری، طراحی شده و می تواند با کارهای بزرگانی چون موشه صفدی، حسن فتحی و امثالهم سنجیده شود. این اثر با تکیه بر فرهنگ و زیبایی شناسی منطقه است. در ادامه «آپارتمان 210 مهرشهر» کاری از علی نقوی نمینی که توسط بابک قصیری معرفی شد. قصیری اظهار داشت: علی نقوی نمینی با برداشت از فضاهای مکث و خودمانی معماری اصیل ایرانی، این آپارتمان چهارطبقه را طوری طراحی کرده که در ترازهای مختلف آن حیاط هایی برای دور هم نشینی وجود دارد و کلیت بنا هم اثری زیبا و هنرمندانه است. پس از آن «دانشکده های مهندسی برق و صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران» اثر مهندس عطایی را محسن وفامهر معرفی کرد و افزود: در این اثر، از یک سو با جوهری ترین عنصر معماری ایران، حیاط مرکزی، مواجهیم که بین دو دانشکده به عنوان حلقه پیوند عمل کرده، از سوی دیگر شاهد سادگی ساخت و اجرا در حد اعلای آن هستیم. وفامهر تاکید کرد: تمام دیوارهای این دو دانشکده، به رسم معماری کهن، سازه و نما هستند. آجر به کار رفته در آن ها فقط نما نیست کلیت دیوار را تشکیل می دهد. در پایان نیز «مجموعه مسکونی خدمه کاخ سعدآباد» میدان دربند، اثر معمار ناشناس فرانسوی که توسط ماندانا یزادن شناس معرفی شد. یزادن شناس با بیان اینکه این بنا شاید نخستین بلندمرتبه مسکونی تهران است، افزود: با تسلط خوب معمار فرانسوی بر معماری شمیرانات و با بهره گیری از ارزش های والای معماری، طراحی و اجرا شده است. واحدهای کوچک و امروزی، با سلسله مراتب درست فضایی و زیبایی شناسی محسوس معماری که در سال های چهل ساخته شده، ولی هنوز تازگی و طراوت لازم را دارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×