روانشناسی خلق دکوراسی ون
رضا سمائی به کارگیری علوم روان شناسی کاربردی در طراحی هنری یا استفاده مؤثر از هنر روان شناسانه، سال هاست که مورد توجه بوده و فعالیت های بسیار مثبتی در خارج از کشور ایران صورت پذیرفته است که متأسفانه تاکنون فقط به ارائه عکس و تصویر آنها در جراید و رسانه ها بسنده شده و کالبدشکافی، تشریح و تجزیه و تحلیل هرچند کوتاه اینگونه آثار کمتر به چشم خورده است. از این شماره سعی خواهد شد که ضمن ارائه مبانی روان شناسی و اصول طراحی هنری (به صورت تفکیک شده) در هر قسمت با یک کار خوب در حوزه یادشده با نگاه موشکافانه تر برخورد گردد . در اینجا لازم به ذکر است چون این مباحث بسیار گسترده بوده و موارد بسیار متعددی در حوزه آکادمیک و دانشگاهی را در بر میگیرد و با توجه به محدودیت برای چاپ، حوصله خوانندگان ، نوع مخاطب و زبان ساده و ... بر خلاصه بودن و مختصر بودن تأکید شده است. امید میرود این شیوه شروع تازه ای در ایران باشد . شاید اهمیت و پذیرش اینگونه طراحیها (چه فضای داخلی و چه منظر) در ساختار طراحیهای هنری گامی کوچک برای بالا بردن کیفیت این گونه مراکز در سراسر کشور باشد. اصول هفتگانه طراحی هنری 1) نور . 2) فرم . 3) فضا . 4) بافت . 5) شکل . 6) رنگ . 7) حجم + نقطه + خط در حقیقت اگر به صورت خلاصه بتوان عنوان کرد : 1) روان شناسی نور . 2) روان شناسی فرم . 3) روان شناسی فضا . 4) روان شناسی بافت . 5) روان شناسی شکل . 6) روان شناسی رنگ . 7) روان شناسی حجم . مکاتب روان شناسی 1 روانکاوی (فروید، یونگ، اریک برن) . 2 رفتاری (واتسون، پاولف) . 3 شناختی (پیاژه) . 4 معناگرا (مازلو) هرچند در بعضی از منابع تقسیم بندیهایی تا یازده گانه نیز صورت پذیرفته است + بین رشته ای روان شناسی فلسفی، جامعه شناسی روان شناسانه (گوبلز، هیل، کارنگی) اهمیت ویژه این مباحث و بعضی از کاربردهای روان شناسی کاربردی در طراحی هنری : 1- آشنایی دوستان معمار، معماران داخلی، سرمایه گذاران در حوزه هتل و مراکز توریستی، طراحان شهری، سیما و منظر شهری و سایر علاقه مندان آزاد، با مباحث فوق . 2- اتاق مدیران برتر، به دلیل سرمایه گذاری توسعه ای، برگزاری نشست های تجارتی، عقد قراردادهای بزرگ، نشست های فرهنگی، بین المللی و بعضاً سیاسی (دکورهای سیاسی) (در یک شماره به تفضیل در مورد فوق پرداخته خواهد شد) . از این رو به کارگیری طراحی برتر روان شناسانه، اهمیت را دو چندان میکند . 3- فضاهای رستوران های ویژه، اتاق های پذیرایی و سکونت، منازل هنری، کافی شاپ ها، سفر ه خانه های سنتی و مدرن و بعضاً پست مدرن ، بنابراین طراحی منحصربه فرد و جذاب این گونه خدمات میتوانند فرایند بهتری را القاء کنند . 4- ایجاد فضاهای دلپذیر ساختیافته، جذابیت بصری، هنر دیدگانی و کیفیت سکانس های بصری. 5- استفاده از گونه شناسی (فضاها و الگوهای فضایی معماری ایرانی) مردم شناسی (انسان شناسی معماری ایرانی) نشانه شناسی (معناشناسی معماری ایرانی و فلسفه ایرانی) . 6- استفاده از جلوه های ویژه زنده و نورپردازیهای هنری و به کارگیری آنها کمک شایانی به مفاهیم فوق مینماید . 7- اثربخشی کاربرد هنر با رویکردهای روان شناسی (هنر درمانی) در فضا و دکوراسیون تأثیرگذار . 8- طراحی و خلق صحنه های منحصربه فرد ، پُر کشش و پُر تنش که مخاطب را درگیر خود کند. 9- آفرینش های جدید هنری برای فضاهای دکوراتیو با تعاریف مورد نظر (کنجکاوی، غرور، شادی، دوست داشتن، تحسین، ترجیح، مُدسازی، ایجاد فضاهایی برای مکث کردن و ... ) . 10- طراحی مناظر شفابخش در فضاهای عمومی (تأثیر بر روح و روان شهر و شهروندان) . 11- ایجاد فضاهایی جهت دیدن و لذت بردن (فلسفه) (بهشت در تبعید، خاطرات بهشت، خاطرات کهن و خاطرات کودکی) . 12- ایجاد فضاهای شاعرانه هنری تأثیرگذار به مدد علوم روان شناسی در دل شهر و فضاهای داخلی . 13- تولید و ایجاد فضاهای ممتاز و دکوراسیون های متفاوت و اسپشیال، مراکز و مقرهای بین المللی و دیپلماتیک، اتاق جلسات برتر، ویترین های مؤثر، مطب پزشکان و مراکز درمانی، غرفه های متفاوت ملی و بین المللی نمایشگاهی، مراکز برجسته فرهنگی، طراحی هنری برنامه های پر اهمیت تلویزیونی، موزه ها و گالریها، فضاهای باستانی و نمادهای ملی، فضاهای شهری توریستی . 14- توسعه سرمایه گذاری فضاهای شهری روان شناسانه تأثیرگذار . 15- تولید تجربیات احساسی امکان پذیر نیست مگر به واسطه به کارگیری هوشمندانه علوم روان شناسی هنر .
انتهای خبر/پیام ساختمان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :