تعمیرخانه کلنگی
گروه ساخت وساز: با توجه به اینکه بخش عظیمی از ساختمان ها پس از مدتی دچار فرسودگی میشوند و مالکان برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی یا سودآوری بیشتر اقدام به تخریب ساختمان کلنگی میکنند، لازم دانستیم در چند شماره مراحل مختلف این کار را به ترتیب برای مخاطبان بازگو کنیم. در شماره گذشته به بحث تخریب ساختمان و لوله کشی آن پرداختیم و در این شماره به کاشیکاری آشپزخانه، سرویس بهداشتی و تأسیسات برقی میپردازیم. کاشیکاری آشپزخانه و سرویس بهداشتی پس از کندن کاشیها و سطوح قدیمی و مهیاکردن سطحی صاف، برای شروع نصب کاشیها به این صورت اقدام میگردد که ابتدا خمیری از خاک رس تهیه و آن را میورزند. این خمیر در ظرفی نزدیک دست استادکار آماده میماند. سپس از ملات گچ ، سیمان، ماسه یا خاک رس کوبیده شده ، زیر رگه اول کاشی استفاده میشود تا امکان چیدن رگه اول به وجود آید. در مرحله بعد دو عدد کاشی بافاصله حداقل یک سانتیمتر از دیوار قرار میدهند، سپس ریسمانی نازک به بالای آن متصل نموده و جلوی کاشیها را با استفاده از گل ورزیده شده موقتاً بست میزنند و بعد شمشه فلزی بسیار صافی را جلوی کاشی در حال نصب قرار میدهند و بقیه کاشیها را پشت شمشه چیده ،سپس با ریسمان کنترل مینمایند. در مرحله بعد جلوی بندها را با استفاده از گل ورزیده شده کروم موقت میگذارند و سپس دوغاب سیمان را به صورت محلول رقیقی از ماسه شسته و سیمان معمولی با ملاقه به آهستگی پشت کاشیها میریزند تا پر شود . پس از آن تمام اضلاع را در رگ اول میچینند تا امکان کنترل تمام زاویه ها و ضلع ها ،گوشه ها و نبش ها فراهم شود و چنانچه کنار یکی از اضلاع تکه های غیراستاندارد لازم باشد کاشیهای رگه اول را جا به جا نموده و تکه ها به کنار منتقل شود و دوغاب ریزی پشت کاشیها انجام گیرد. پس از کنترل اضلاع، رگه های دیگر را از اول شروع و این روند را تکرار میکنند تا کاشیکاری در حد مطلوب به اتمام برسد. پس از خودگیری کامل ملات کاشیها، دوغابی از رنگ کاشی با سیمان سفید و رنگ مشابه تهیه نموده و با پارچه یا گونی به لای بندها مالیده و بعد از خشک شدن سطح کاشیها را کاملاً تمیز میکنند . در اینجا نصب کاشیهای دیواری خاتمه یافته و آماده فرش سرامیک کف میشود. گچ کاری ابتدا گچ و خاک را به نسبت 50 با هم دیگر مخلوط کرده و بعد شروع به کروم گذاری میکنند .کروم گذاری یعنی مقداری از سطح گچ خوری که در فضا سبب تراز شدن و مسطح شدن سطح میشود را به وسیله کروم گذاری مشخص میکنند. در بعضی جاها که سطوح ناهموار هستند مقدار گچ خور فضا بیشتر است و در جاهایی که سطوح مسطح تر است گچ خوری فضا کمتر است. بنابراین مقدار ضخامت کروم در فضای ناهموار بیشتر است .پس از کروم گذاری به وسیله شمشه ای که در میان کروم قرار میگیرد، اصطلاحاً قالب گذاری گچی را انجام میدهند و توسط لایه گچ و خاک مابین کروم و شمشه پر میشود و پس از سفت شدن قالب گچی و برداشتن شمشه از روی آن حد فاصل بین قالب ها را که معمولاً یک متر است با ملات گچ و خاک پر میکنند . نورپردازی اگر بنابرطرح های اولیه محل هالوژن و چراغ ها و کلید پریزها مشخص شده بود از محل قرارگیری کنتور برق میتوان دریافت که مسیر تأسیسات برقی به چه صورتی است. پس از مشخص کردن محل فیوز مینیاتوری یا جعبه تقسیم و همچنین لوله های از جنس پلاستیک فشرده و لوله هایی به نام خرطومی ،جهت ایجاد کانالی برای عبور سیم ها ، شروع به کندن مسیر لوله ها میکنیم . در کف ساختمان اگر کف سازی انجام نشده باشد، نیاز به کندن نیست و لوله های فشاری را به صورت معمولی روی زمین قرار داده و روی آنها را با ملات ماسه و سیمان میپوشانیم. برای نصب راحت کلید و پریز از قوطی پلاستیکی به نام قوطی تقسیم استفاده میشود. این قوطیها با گچ زنده در محل کنده شده قرار میگیرد و کابل ها و سیم را در کف و دیوار به وسیله فنر مخصوص این کار عبور میدهیم.پس از عبور دادن سیم ها باید کلیدها و پریزها نصب شوند که در اینجا با توجه به فضای خانه از کلیدهای کلاسیک استفاده میشود. اتصال سیستم صوتی هالوژن و تمام نورپردازی و چراغ ها به صورت معمولی است و با استفاده از چراغ ها فضای مورد نظر را با روش های زیبایی نورپردازی میکنیم. طراحی سیستم صوتی طراحی سیستم صوتی مبانی قوی آکوستیکی میطلبد زیرا صوت مبحثی است که تحت شرایط پیرامونی خود حالت مختلفی از خود نشان میدهد. یک معمار قبل از طراحی سیستم صوتی باید حتماً فضای آکوستیکی و فیزیک و معماری آکوستیکی را مشخص کند. بنابراین باید ابزار و لوازم صوتی را بشناسد و همچنین خواص و فیزیک صوت را بداند. منظور از خواص فیزیک صوت مبحثی است که مربوط به مبانی نظری و فیزیکی صوت میشود که تحت شرایط آزمایشگاهی این مبانی آزمایش و نتیجه گیری شده اند. به عنوان مثال شخص طراح سیستم صوتی و معمار فضای آکوستیکی باید بداند که امواج زیر و امواج بم چه نوع امواجی هستند و خواص آنها چیست و طول موج آنها را بداند . معمار مورد نظر باید این موارد را بداند تا بتواند یک طراحی پایدار و بدون خلأ صوتی ایجاد کند. یک طراح و معمار باید بداند فرم 4 گوشه و مکعبی شکل چه تأثیری بر معماری و فیزیک و خواص صوت دارد و فضاهای بیضوی شکل، دایره و چندضلعی نامنظم چه تأثیری بر صوت میتواند داشته باشد. علاوه بر آن یک معمار داخلی یا یک آرشیتکت در هنگام طراحی باید نسبت به کاربرد فضا همگونی صوت و مصالح را در نظر داشته باشد زیرا اگر این موارد اولیه و بسیار مهم تحت نظر قرار نگیرد، در فضا اعوجاج ها و ناپایداری صوتی اتفاق میافتد. البته در فیزیک خانه مسکونی که مورد مرمت و معماری داخلی قرار میگیرد، معمولاً بهترین روش برای طراحی صوتی استفاده از تکنولوژی است زیرا در این گونه موارد نمیتوانیم فرم ساختمان را تغییر دهیم و گاهی اوقات محدودیت استفاده از مصالح را داریم. اصوات با طول موج کوتاه و فرکانس بلند اصوات زیر هستند و اصوات با طول موج بلند و فرکانس کوتاه امواج بم هستند.دلیل شناخت این امواج این است که پارچه، انسان،فرش و مبلمان تمام اصوات زیر را جذب خود میکند و مانع از انعکاس و گسترش صدای زیرمی شود و انسان نیز گاهی اوقات سبب انعکاس و جذب میشود. در یک منزل مسکونی با این شرایط معمولاً طراحی صدا به صورت تلفیقی از صدای زیر و بم است به اضافه باندهایی که پخش صدا را در هر دو مدل دارا هستند یعنی هم صدای زیر دارند و هم صدای بم. ادامه دارد
انتهای خبر/پیام ساختمان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :