menu
جستجو
ورود

ثبت آگهی رایگان

بازی چوب و نور با شیشه های رنگی

مسابقه آ. دیزاین (A Design Award) یکی از مطرح ترین جایزه های بین المللی طراحی دنیاست که هر سال، طراحان خلاق بسیاری از کشورهای جهان را گرد هم می آورد تا در رشته های مختلف با هم رقابت کنند. امسال (2016 میلادی) پروژه ساختمان مسکونی اُرسی خانه از ایران، کار مشترک دو برادر معمار به نام های نیما کیوانی و سینا کیوانی ، برنده مدال برنز این مسابقه در بخش معماری، ساختمان و سازه شده است. این ساختمان مسکونی در تهران با مساحت 1409 مترمربع و 7 طبقه، دارای فضایی با معماری ایرانی و درعین حال مدرن است. در این ساختمان به عناصر آب، گیاه و نور؛ چه در نما و دیوارهای داخلی و چه در پشت بام، رمپ و پارکینگ؛ توجه ویژه ای شده است. در واقع کانسپت طراحی بنا، فرم مدرن اُرسی است که به صورت یک شبکه چوبی همراه با شیشه های رنگی به شکل پوسته دوم به جداره نما اضافه شد و کاربر می تواند مانند پنجره اُرسی آن را بالا و پایین ببرد و بدین ترتیب علاوه بر استفاده از بازی نور و رنگ بتواند با باز کردن آن، آن را به سایبان تبدیل کند. توجه به قاب بندی معمارانه و اصل شفافیت در معماری نیز از نکات مورد توجه طراحی این ساختمان بوده است. به دلیل واقع شدن ملک در منطقه متوسط شهر و محدودیت اقتصادی در پروژه، گروه معماری با استفاده از متریال های ارزان و نوع طراحی، دست به خلاقیت زد. قاب های سنگی نمای ساختمان دو جداره بوده با چوب ترمو و شیشه رنگی پوشیده شده است که علاوه بر زیبایی تابش نور رنگی به فضای داخل، نقش سایه بان نیز دارد. ورود نور به داخل ساختمان توسط شیشه های رنگی گرم شده بر اثر تابش نور خورشید، می تواند باعث دفع انرژی زیاد تابشی در تابستان و مانع خروج تابشی گرما در زمستان شود. تراس ها با قاب هایی از جنس سنگ تراورتن کادر شده اند، این جانمایی با الهام از بحث بعد چهارم در معماری علاوه بر ایجاد تحرک و پویایی در نما، تجربه متفاوت و منظر منحصربه فرد را ایجاد می کند. قاب بندی دور تراس ها با الهام از قاب بندی فضاهای ایرانی همچون خانه طباطبایی های کاشان با شکلی مدرن ارائه شده است که در عین تأکید بر ایوان با استفاده از حجم و فرم خاص، زاویه متفاوت تابش مناسب آفتاب به فضای داخلی را در زمان های مختلف ایجاد می کند. پوشش گیاهی در نما به صورت نواری طراحی شده که از آبیاری قطره ای در آن استفاده شده و گلدان ها به صورت ریلی قابل جابجایی هستند. قاب ارائه شده در فضای ورودی طبقه همکف با الهام از بازی نور راهروی ورودی خانه عامری ها، به گونه ای است که با ورود به این ساختمان به یک باره با تصویری با عمق میدان زیاد و در انتها با سه آبنما در کنار فلاور باکس گیاهان روبرو می شود. با جداره سازی ویژه دیوارها و الهام از فضای شاه نشین خانه های کاشان سعی شده با استفاده از چوب و شیشه رنگی و نورپردازی موضعی حسی ناشی از فضای ارسی دار را تداعی کند. سقف کاذب شفاف به طول تقریبی 20 متر، آسمان شب را به نگاه مخاطب داده و فضای تاریک تر همراه با بازی نور و رنگ را به سمت قاب نهایی بازی آب و گیاه و نور هدایت می کند. کبوترخانه های تاریخی ایرانی با الهام از فضای کبوترخانه های تاریخی ایرانی در طراحی فضاهای داخلی مانند باکس پله، ورودی واحدها و استفاده از مجسمه های کبوتر در داخل این فضاها، این حس به بیننده القاء شده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 256

فهرست مطالب شماره 256

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :


دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

صفحه اصلی خانه
×